تجهیزات کابل کشی شبکه
تجهیزات کابل کشی شبکه

کابل‌کشی شبکه از مهم‌ترین بخش‌های سیستم‌های کامپیوتری است. کابل شبکه برای انتقال داده‌ها بین سیستم‌های رایانه‌ای، سوئیچ‌ها، روترها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کابل‌های شبکه مسیر حرکت و انتقال داده‌ها بین سیستم‌های کامپیوتری می‌باشند. اصطلاح کابل‌کشی شبکه، به اجرا و نصب کنترل شده کابل‌های شبکه بین سیستم‌های دارای پورت شبکه (تجهیزات شبکه) اطلاق می‌شود. هرچه میزان کابل استفاده شده در این امر کمتر باشد، انعطاف شبکه بیشتر خواهد بود. کابل‌کشی شبکه نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و اگر توسط مهندسان باتجربه صورت نگیرد، طی مدت زمان کوتاهی شبکه از هم فرو می‌پاشد.

اجرای تمامی استانداردهای کابل‌کشی و همچنین استفاده از لوازم باکیفیت و اورجینال نقش بسیار زیادی در سرعت انتقال داده و اطلاعات شبکه خواهد داشت. استفاده از لوازم مناسب و باکیفیت برای کابل‌کشی سبب ایجاد شبکه‌ای پایدار و باکیفیت خواهد شد. کابل‌های شبکه موجود در بازار دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آن‌ها در محیط مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین توصیه می‌شود تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای کابل‌کشی شبکه مانند انواع سیم و کابل را از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه خریداری نمایید. خرید تجهیزات کابل کشی شبکه از فروشگاه‌های نامعتبر سبب ایجاد شبکه ناپایدار و بی‌کیفیت خواهد شد. فروشگاه استارت الکتریک عرضه‌کننده انواع سیم و کابل اورجینال و مناسب در کشور است.

تجهیزات کابل کشی شبکه

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو یا غیرفعال شبکه به تجهیزاتی گفته می‌شود که قابلیت برنامه‌ریزی در آن‌ها وجود نداشته باشد. در واقع این نوع از تجهیزات توانایی ایجاد تغییر بر روی داده‌های در حال تبادل و انتقال شبکه را ندارند. در این بخش به معرفی تجهیزات پسیو شبکه و کاربرد آن‌ها پرداخته شده که به شرح زیر است:

کابل شبکه

کابل شبکه به مجموعه‌ای از کابل‌های مسی متشکل از چندین رشته در هم تنیده شده، اطلاق می‌شود. کابل UTP (بدون صفحه محافظ)، کابل STP (دارای صفحه محافظ) و کابل SFTP (دارای صفحه و فویل محافظ) از انواع کابل‌های شبکه موجود در بازار هستند.

رک

عنوان رک به محفظه فلزی تعبیه شده در داخل سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و… اطلاق می‌شود.

سوکت کابل مسی یا کانکتور

از سوکت کابل مسی برای ایجاد اتصال بین کابل مسی و تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. این سوکت‌ها با نام سوکت RJ45 نیز شناخته می‌شوند.

فیبر نوری

فیبر نوری به مجموعه‌ای از رشته‌ها و لوله‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی گفته می‌شود. در فیبرهای نوری داده‌ها توسط پرتوهای نور انتقال می‌یابند و جریان الکتریکی در انتقال داده نقش ندارد.

کیستون

کیستون (مادگی سوکت شبکه) در درون پریز تعبیه می‌شود. کیستون بین کابل برگشتی از پچ پنل داخل رک (یا کابل LAN برگشتی از کلاینت‌ها) و پچ کورد شبکه ارتباط برقرار می‌کند.


پرفروش ترین برند سیم و کابل در بازار ? سیم و کابل خراسان ?


پریز شبکه

از پریز شبکه به منظور ایجاد ارتباط در هر ایستگاه شبکه استفاده می‌شود.

پچ کورد شبکه

از پچ کورد برای اتصال‌دهی کامپیوترها، کلاینت‌ها، پریز شبکه و یا ادوات داخل رک به چپ پنل استفاده می‌شود.

داکت

داکت برای ارتباط کابل شبکه استفاده می‌شود و می‌تواند از جنس فلزی یا پلاستیکی باشد.

ترانک شبکه

ترانک در واقع نوعی داکت شبکه است که در اندازه استاندارد طراحی و تولید می‌شود. ترانک شبکه قابلیت اتصال انواع پریز برق و شبکه را روی خود دارد.

پچ پنل

پچ پنل شبکه محل اتصال انواع کابل‌ها و قطعات فعال داخل رک شبکه است.

کانکتور شبکه

کانکتورها برای اتصال‌دهی و ایجاد ارتباط بین کابل‌ها و سایر لوازم شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات اکتیو شبکه

در این بخش به معرفی تجهیزات اکتیو (فعال) شبکه و کاربرد آن‌ها پرداخته شده که به شرح زیر است:

سوئیچ

سوئیچ‌ها به عنوان قلب شبکه شناخته می‌شوند و مسئولیت انتقال ترافیک و داده‌ها را در شبکه برعهده دارند.

روتر

روترها که با عنوان مسیریاب نیز شناخته می‌شوند، مسئولیت ایجاد ارتباط و اتصال بین شبکه‌های مختلف را بر عهده دارند.

مبدل‌های رسانه‌ای

وظیفه مبدل‌های رسانه‌ای یا مدیا کانورترها، تبدیل رسانه‌های مختلف به یکدیگر است. در واقع در شبکه‌هایی که از کابل مسی در یک‌سو و در سوی دیگر از فیبر نوری استفاده شود، مبدل‌های رسانه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صاعقه‌گیر

استفاده از صاعقه‌گیر در شبکه برای جلوگیری از وارد شدن صدمه و آسیب به تجهیزات شبکه است.

سرور شبکه

سرورهای شبکه سیستم‌های رایانه‌ای هستند که دارای سخت‌افزارهای قوی‌تر و پیشرفته‌تری نسبت به سایر سیستم‌های موجود در شبکه می‌باشند. امروزه سرورهای شبکه در انواع متنوعی طراحی و تولید شده‌اند. سروهای ایستاده (مشابه کامپیوترهای خانگی با اندازه بزرگ)، رکمونت (سرور دارای ابعاد استاندارد، تعبیه شده در رک) و تیغه‌ای (در داخل رک‌ها به‌صورت گروهی کنار هم تعبیه می‌شوند) از پرکاربردترین سرورهای مورد استفاده در سیستم‌های شبکه‌ای می‌باشند.

نقطه دسترسی

نقطه دسترسی دارای نقش مشابه سوئیچ و روتر (در شبکه بی‌سیم) است.

فایروال

فایروال سیستم شبکه را در برابر حملات ویروسی، تروجان، کرم و نیز ورود غیرقانونی به سیستم محافظت می‌کند.

کارت شبکه

کارت شبکه یا همان NIC از دیگر تجهیزات کابل کشی شبکه محسوب می‌شود که رابط فیزیکی بین ایستگاه‌ها و شبکه است.

کارت شبکه بی‌سیم

کارت شبکه بی‌سیم یا همان WIFI نوعی کارت شبکه است که در شبکه‌های بی‌سیم برای ارتباط‌دهی ایستگاه‌ها و شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات بی‌سیم لیزری

در شبکه‌هایی که از امواج لیزری به‌جای امواج رادیویی برای ایجاد ارتباط استفاده شود، این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنتن

از آنتن برای دریافت امواج رادیویی در شبکه‌های بی‌سیم تعبیه شده در فضاهای باز استفاده می‌شود.

تجهیزات اکتیو شبکه

تفاوت پسیو و اکتیو

تجهیزات پسیو به عنوان ستون فقرات سیستم شبکه‌ای برای ایجاد ارتباط عمل می‌کنند؛ کیفیت تجهیزات بخش پسیو شبکه در سرعت انتقال داده‌ها بسیار مهم است. تجهیزات فعال یا اکتیو دسته‌ای از تجهیزات شبکه‌ای هستند که امکان انجام فعالیت‌های الکترونیکی در آن‌ها برخلاف تجهیزات پسیو، وجود دارد. به بیان دیگر تجهیزات پسیو هیچ‌گونه نقش و اثری را بر جریان الکتریکی عبوری از شبکه هنگام انتقال داده و اطلاعات ندارند. در حالی که تجهیزات اکتیو بر روی جریان‌های عبوری از شبکه در هنگام انتقال اطلاعات اثرگذار هستند. تجهیزات پسیو یا غیرفعال شبکه به جریان برق وصل نمی‌شوند و هیچ نقشی در بهبود سیگنال‌های دریافتی ندارند.

اما تجهیزات اکتیو یا فعال با اتصال به جریان برق، نقش مؤثری را در بهبود و تقویت سیگنال‌های شبکه دارند و باعث فعال شدن جریان الکتریکی می‌گردند. در حالت کلی، تجهیزات اکتیو و پسیو تکمیل کننده یکدیگر هستند. به بیان دیگر تجهیزات پسیو به تنهایی نمی‌توانند داده و اطلاعات را انتقال دهند، بلکه انتقال داده در سیستم‌های شبکه‌ای تنها در حضور تجهیزات اکتیو امکان‌پذیر خواهد بود. با این حال فراهم آوردن هر دو گروه این تجهیزات در سیستم‌های شبکه‎‌ای ضروری است، لذا نمی‌توان یکی از آن‌ها را نسبت به دیگری مهم‌تر بر شمرد. بلکه برای ایجاد ارتباط صحیح و کامل در یک شبکه، همه اجزای آن باید به طور کامل و درست به یکدیگر متصل شوند.

تفاوت پسیو و اکتیو

سخن نهایی

کلیه تجهیزات مورد استفاده برای کابل‌کشی شبکه اعم از تجهیزات پسیو و اکتیو، باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند. چراکه مرغوبیت تجهیزات و اجزا نقش بسیار مهمی را در ایجاد یک شبکه پایدار و باکیفیت دارد. امروزه فروشگاه‌های اینترنتی زیادی اقدام به فروش تجهیزات کابل کشی شبکه کرده‌اند که در بین این‌ها شناسایی یک شرکت معتبر فروش اهمیت بسیار زیادی را دارد. فروشگاه اینترنتی استارت الکتریک عرضه کننده انواع برندهای سیم، کابل و تمامی تجهیزات کابل‌کشی شبکه است. با خرید انواع کابل و سیم از این فروشگاه، می‌توانید خریدی امن و آسوده را تجربه کنید. لازم به ذکر است که فروشگاه استارت الکتریک محصولات اورجینال را با منصفانه‌ترین قیمت‌ها به شما خریداران گرامی عرضه می‌نماید. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر می¬توانید از وب سایت استارت الکتریک بازدید کرده و اطلاعات بیشتری را در رابطه با قیمت و جزئیات محصولات کسب کنید.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۲/۱۳