تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف
تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف

یکی از اصلی‌ترین موارد مورد استفاده در صنعت برق، سیم و کابل‌ها می‌باشند که انتقال انرژی را برعهده دارند. نقش کابل‌ها بسیار با اهمیت است بنابراین باید در اصول اولیه انتخاب نوع کابل، نحوه نصب و همچنین شرایط نگهداری آن اطلاعات کافی داشته باشید تا از بروز حوادث جلوگیری شود. در این مبحث به تفاوت کابل برق فشار قوی و ضعیف می‌پردازیم. درباره تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف چه می‌دانید؟ دانستن همه چیز در مورد توان ولتاژ و تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف بسیار مهم است. برای اینکه بتوانید کابل مناسب خود را انتخاب کنید باید تا اندازه‌ای با انواع آن آشنا باشید.

تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف

بعد از آشنایی کلی شما می‌توانید نوع مناسبی از آن‌ها را با توجه به فعالیت خود انتخاب کنید. در این نوشته در باره دو نوع کابل فشار قوی و فشار ضعیف صحبت می‌کنیم. در مورد هر کدام توضیحاتی را بیان می‌کنیم تا بتوانید به تفاوت‌های کلی این دو کابل پی ببرید. شناخت انواع کابل برای بهینه‌سازی و صرفه جویی در سیستم لازم است چرا که استفاده از کابل نامناسب میتواند موجب تلفات بیش از حد در کابل یا از بین رفتن خود آن کابل شود.


??? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان ???


کابل فشار قوی

کابل فشار قوی به کابل‌هایی با ولتاژ بالا می‌گویند که می‌توانند جریان‌های بیش از ۳۰ کیلو وات را عبور دهند. به طور کلی این کابل‌ها جهت انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا به کار می‌روند که شامل یک رسانا و یک عایق می‌باشند. به این معنی که این کابل‌ها دارای سیستم عایق‌بندی کامل هستند که از لایه‌های نیمه مخروطی و محافظ فلزی تشکیل شده است. کابل‌های فشار قوی معمولا از هسته فولادی و روکش آلومینیوم ساخته می‌شوند.

علت استفاده از فولاد رتبه دهم آن از نظر رسانایی می‌باشد که به دلیل‌عدم عملکرد خوب در انتقال جریان در هسته کابل استفاده میشود. آلومینیوم نیز چهارمین فلز است که به تنهایی استفاده نمی‌شود و علت استفاده آن توانایی بالا در انعطاف‌پذیری می‌باشد. به طور کلی به دو نوع: کابل قدرت گازی-کابل قدرت روغنی تقسیم می‌شوند.


??? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل ???


کاربرد کابل فشار قوی

ساختار کابل‌های فشار قوی برحسب نوع کاربرد با دیگر انواع به طور کامل متفاوت است. این کابل‌ها بر روی دکل‌های بزرگ و بین شهری قرار می‌گیرند که برای توزیع بخش زیادی از برق کانال‌ها و شبکه توزیع زیرزمینی استفاده می‌شوند. این کابل‌ها به صورت پنهان شده در زیر زمین یا در کانال‌های مخصوص شبکه انتقال برق استفاده می‌شود. گاهی اوقات برای کاربردهای صنعتی در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی بزرگ که به برق با ولتاژ بالا نیاز دارند استفاده می‌شوند. از این رو از کابل فشارقوی برای این موارد نیز استفاده می‌شود و در برق‌کشی داخلی صنایع از آن‌ها بهره می‌برند. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که این کابل‌ها دارند، از آن‌ها در اتصالات متحرک نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال فیبر نوری یکی دیگر از کاربردهای آن می‌باشد.

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف به کابل‌هایی با سطح ولتاژی ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت با رشته‌های مس و آلومینیوم گفته می‌شود. این کابل‌ها از قسمت‌های مختلفی چون هادی، عایق، پوسته عایق، پوسته هادی و پوسته فلزی تشکیل شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص خود هستند. وقتی میخواید کابلی را انتخاب کنید باید دقیقا متناسب با نیاز خود مواردی مثل جنس و تعداد هادی، سطح مقطع هادی و مواد عایق را انتخاب کنید. هادی‌هایی که با نصب ثابت که قابلیت انعطاف‌پذیری ندارند یا متحرک و انعطاف پذیرند.

مثلا هر کدام از آن‌ها دارای کلاس متفاوت با ویژگی‌های متنوع‌اند به طور مثال کابل‌های متحرک شامل کلاس ۵ و ۶اند که کلاس ۶ دارای انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کلاس ۵ دارند. کابل‌های فشار ضعیف به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال کابل تک لا، نصب ثابت، نیمه افشان گرد، افشان، نیمه افشان کامپکت و… همگی زیرمجموعه‌ای از این نوع کابل هستند. عایق این کابل‌ها اغلب از جنس PVC انتخاب می‌شود زیرا قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد در بسیاری از مواقع نیز از کابل‌های XLPE در ساخت این محصولات استفاده می‌شود.


??? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل زاگرس ???


کاربرد کابل‌های فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف برای محل‌هایی استفاده می‌شود که میزان شار الکتریکی آن در محدوده استاندارد می‌باشد. به طور مثال کابل‌هایی که برای برق کشی برخی ساختمان‌های اداری و مسکونی همچنین برخی تاسیسات ساده استفاده می‌شوند، از نوع کابل‌های فشار ضعیف می‌باشد و در سیم کشی درون لوازم الکتریکی کم مصرف نیز از این نوع کابل‌ها استفاده می‌شود. انواعی از این کابل‌ها به دلیل دارا بودن عایق و روکش ویژه، استحکام خوب در برابر دما، آب و مواد نفتی سبب شده است برای استفاده در سکوهای نفتی مناسب باشند. به طور کلی در مکان‌هایی با احتمال بالای اتش سوزی، فضاهای دارای حرارت بالا و حساس، محیط‌های عملیاتی و… از کابل‌های فشار ضعیف به علت ویژگی‌های خاص آن استفاده می‌شود تا شرایط محیطی و سطح امنیت ارتقا و بهبود پیدا کند.

کابل فشار قوی

تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف

هر دو کابل جریان الکتریکی را منتقل می‌کنند؛ اما کابل فشار قوی چندین برابر کابل فشار ضعیف ولتاژ را از خود عبور می‌دهد. به همین علت کابل فشار قوی تعداد عایق بیشتری دارد و ضخامت بالاتری برخوردار است در نتیجه کابل فشار قوی وزن بیشتری نسبت به کابل فشار ضعیف دارد. در کابل‌های فشار ضعیف معمولا از انواع عایق‌های پلیمری استفاده می‌شود، در حالیکه در کابل‌های فشار قوی از پلی اتیلن کراس لینک شده استفاده می‌شود.

به علت استفاده از این عایق که چند لایه نیمه هادی در آن به‌کار رفته است، در ساخت کابل‌های فشار قوی، میدان الکتریکی که درون این کابل‌ها قرار دارد منزوی می‌شود و جریان‌های خارجی نمی‌توانند اثری بر میدان الکتریکی درون کابل داشته باشند و در آن اختلالی ایجاد کنند. کابل‌های فشار قوی در مقایسه با ضعیف بسیار آسیب‌زا هستند. برای مثال این کابل‌ها به دلیل ولتاژ بسیار بالا بر روی سلامت روانی انسان اثر منفی می‌گذارند به همین دلیل بیشتر به صورت دفنی در زیر خاک یا داخل کانال‌ها استفاده می‌شوند. در کابل‌های فشار قوی، لایه‌های نیمه هادی داخلی و خارجی وجود دارد که در کابل‌های فشار ضعیف این گونه نمی‌باشد.

سخن آخر

کابل‌ها به عنوان رساناهای الکتریسیته، صوت، امواج رادیویی و… کاربرد دارند. عمده‌ی استفاده از کابل در صنعت برق و الکتریسیته است. با توجه به نیاز محیط و میزان فشار الکتریسیته، کابل‌های مختلفی برای انتقال برق به کار گرفته می‌شود که ممکن است فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی باشند. هر کدام از این کابل‌های دارای مزایا و معایبی می‌باشند که صرفا بر اساس کاربرد آن‌ها طراحی شده اند. با توجه به مقاصدی که برای آن قصد استفاده از این کابل‌ها را داریم این ویژگی و تفاوت‌ها کمک کننده می‌باشند.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۵/۱۵