سوکت زدن کابل شبکه
سوکت زدن کابل شبکه

سوکت زدن کابل شبکه یا متصل کردن کانکتورها به هم در کابل کشی شبکه یکی از کارهای سخت‌افزاری، جهت راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی بوده و باید تمام مراحل به صورت اصولی طی شود. در این میان وجود ابزارهای مناسبی جهت سوکت زدن کابل شبکه وجود دارند که تمام مراحل را برای افراد راحت‌تر می‌کنند. در حالت کلی هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعات کامل در رابطه با نحوه سوکت زدن کابل شبکه می‌باشد. اگر با ساختار و کاربر کابل شبکه آشنایی ندارید مقاله کابل شبکه جیست را مطالعه بفرمایید.

سوکت زدن کابل شبکه

ابزار موردنیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

ابزارهای خاصی برای سیم‌بندی و سوکت زدن کابل شبکه نیاز است که از مهم‌ترین ابزارها برای این کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود کابل شبکه

کابل‌ها مهم‌ترین گزینه برای متصل کردن دستگاه‌هایی مانند سوئیچ، انواع روترها و سیستم‌های شخصی می‌باشند که با هدف انتقال داده استفاده می‌شوند که اکثراً برای این کار از کابل اترنت استفاده می‌گردد.

استفاده از روکش یا کاور سوکت

بهترین راه محافظت از سیم‌ها و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها، استفاده از روکش می‌باشد. امروزه انواع کاور یا روکش به راحتی از طریق مراکز عرضه مختلف قابل دسترسی می‌باشند.


☀️ مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان ☀️


سوکت شبکه

متصل کردن کابل‌ها به انواع دستگاه‌هایی مانند روتر و سوئیچ استفاده از سوکت می‌باشد که اکثراً برای این کار از سوکت RJ-45 استفاده می‌گردد.

 آچار شبکه

به‌وسیله این ابزار می‌توان کابل را به سوکت پانچ نمود.

 استریپر

با این وسیله به راحتی می‌توان روکش را از سیم جدا نمود.

توجه به استاندارد رنگ‌بندی کابل

هنگام سوکت زدن کابل شبکه استفاده کردن از رنگ‌بندی‌های استاندارد در کنار هم بسیار مهم می‌باشد. حتماً باید به این موارد توجه گردد و برحسب محلی که قصد کابل‌کشی دارید باید به استاندارد رنگ‌بندی توجه کنید.

"</p

رنگ‌بندی در سوکت زدن کابل شبکه

در حالت کلی از دو استاندارد رنگ‌بندی کابل T-568A و T-568B هنگام سوکت¬بندی کابل شبکه استفاده می‌گردد که در ادامه به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم.

T-568A

در این استاندارد رنگ‌ها باید از چپ به راست چیده شوند. به ترتیب (سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه‌ای، قهوه‌ای) می‌باشند.

این استاندارد در سال ۱۹۹۵ به وسیله افراد متخصص مورد تائید قرار گرفت و اکثراً هنگام کابل‌کشی شبکه استفاده می‌شوند. توجه نمایید که در رنگ‌بندی رنگ سفید سبز از چپ به عنوان شماره ۱ و رنگ سبز با شماره ۲ به ترتیب تا شماره ۷ ادامه پیدا می‌کند. توجه به این نوع رنگ‌بندی بسیار مهم می‌باشد و حتماً باید رعایت گردد.

T-568B

در این استاندارد ترتیب رنگ‌ها از چپ به راست شامل (سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه‌ای، قهوه‌ای) می‌باشد. امروزه جهت متصل نمودن کابل‌ها باید از این استانداردها استفاده گردد. توجه نمایید که هنگام اتصال بخش ابتدا و انتهای کابل‌ها باهم تفاوت دارند و باید به این مورد توجه گردد.

"</p

مراحل سوکت زدن کابل شبکه

وجود تجهیزات ساده ولی مهم روند انجام بسیاری از کارها را بسیار راحت‌تر کرده است. امکان دسترسی به تمام تجهیزات لازم جهت پیاده سازی شبکه و انجام تمام کارها مانند سوکت زدن کابل شبکه با وجود تجهیزات لازم امکان‌پذیر است. تمام افراد می‌توانند این کار را از طریق اطلاعاتی که در دنیای مجازی قابل دسترسی هست انجام دهند. برای مثال با چند مرحله بسیار ساده می‌توانید سوکت زدن کابل شبکه را انجام دهید که برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

 جدا کردن روکش کابل

در مرحله اول باید روکش کابل را جدا نمایید. برای این کار می‌توانید از سیم چین استفاده کنید؛ همچنین جهت انجام سریع کار می‌توانید از استریپر نیز کمک بگیرید. مزیت استفاده از استریپر این است که بدون آسیب رسیدن به کابل‌ها می‌توان به راحتی روکش را جدا کرد. دقت داشته باشید که لخت کردن بیش از اندازه سیم توصیه نمی‌گردد، چون می‌تواند سبب بروز اتصال شود.

جدا کردن سیم‌ها از هم

بعد از اینکه روکش کابل‌ها را جدا کردید مشاهده خواهید کرد. ۴ زوج سیم به هم تابیده شده وجود دارند که هدف اصلی پیچش و حالت تابی بودن زوج سیم‌ها، حذف نویز می‌باشد. در این مرحله باید تمام سیم‌های به هم تابیده شده را از هم جدا کنید. برحسب استاندارد رنگ بندی، باید سیم‌ها را کنار هم قرار دهید. در واقع در این مرحله ترتیب رنگ بندی و قرار گرفتن کابل‌ها در کنار هم حائز اهمیت است. باید برحسب استانداردی که مشخص شده است، نوع رنگ کابل‌ها را از چپ به راست کنار هم قرار دهید.

یکی کردن طول سیم‌ها

در این مرحله باید طول سیم‌ها به صورت برابر باشد. برای این کار می‌توانید از یک سیم چین استفاده نمایید تا هنگامی‌که اقدام به پانچ کردن سوکت می‌کنید به مشکلی برخورد نکنید.

پانچ کردن سوکت

در این مرحله باید با استفاده از آچار شبکه اقدام به پانچ کردن سوکت کنید. در واقع آچار شبکه را باید به اندازه‌ای فشار دهید که فقط صدای پانچ شدن سوکت به گوشتان برسد. قبل از پانچ کردن حتماً باید از قرار گرفتن سیم‌ها برحسب رنگ بندی به صورت منظم در کنار هم مطمئن شوید. اگر می‌خواهید از پانچ شدن سیم‌ها مطمئن شوید، بهتر است یک سیم را بکشید اگر سیم شل نباشد. در این حالت پانچ‌بندی به صورت صحیح انجام شده است و سپس جهت اطمینان بهتر است دوباره رنگ بندی کابل شبکه را چک نمایید.

 تست کابل شبکه

بعد از اینکه مراحل سوکت زدن کابل شبکه تمام شد نوبت به تست کابل شبکه می‌رسد. برای این کار باید از تستر کابل شبکه استفاده گردد. تسترهای متفاوتی جهت تست نمودن کابل شبکه استفاده می‌شوند که هرکدام دارای کارایی مختلفی بوده. به راحتی با استفاده از یک تستر ساده می‌توانید این کار را انجام دهید.
همچنین با استفاده از این تستر می‌توانید ترتیب قرار گرفتن صحیح سیم‌ها را نیز بررسی کنید. در حالت کلی تستر از دو بخش تشکیل شده است. در بخش بزرگ‌تر ورودی RJ45 و RJ11 قرار دارند که فقط باید RJ45 را بررسی کنید.

برای تست نمودن کابل باید دو بخش کابل شبکه را به RJ-45 متصل نمایید و سپس تستر را روشن کنید. در روی دستگاه تستر لامپ‌های کوچکی وجود دارند که دارای شماره‌بندی ۱ تا ۸ می‌باشند. و لامپ G موجود در روی این تستر نشان دهنده نویز گیر می‌باشد. که بعد از اتصال کابل شبکه به تستر اگر پانچ‌بندی درست انجام شده باشد باید لامپ‌ها به ترتیب روشن گردند. یعنی شماره یک به یک، دو به دو، سه به سه وغیره باید به همین ترتیب روشن شوند؛ لازم به ذکر است اگر تستر در حالت s باشد در این حالت، تست کابل شبکه با سرعت کمتری انجام می‌گردد. دقت داشته باشید که حتماً باید دو سر کابل به تستر متصل گردد. اگر به صورت اشتباهی کابل کامپیوتر را به تستر وصل نمایید در این حالت امکان سوختن آن وجود دارد.

"</p


☀️☀️ مشاهده لیست قیمت سیم و کابل سیمیا ☀️☀️


نکات تست کابل شبکه

در لیست زیر چند نکته مهم در رابطه با تست کابل شبکه بیان شده :

  • استفاده کردن از دفترچه راهنمای تنظیم تستر می‌تواند شما را در طی کردن مراحل به صورت صحیح یاری کند. چرا که جام بسیاری از تسترها دارای حالت‌های مختلف می‌باشند.
  • هنگام جدا نمودن کابل باید ناچ دو شاخه را فشار دهید تا به صورت کامل جدا گردد. چون در غیر این صورت می‌تواند سبب آسیب به دستگاه و کابل شود.
  • در صورت روشن بودن چراغ زمین نگران نباشید چون در برخی در اکثر مواقع این چراغ روشن نمی‌گردد و خاموش بودن آن هم مشکل‌ساز نیست.

توجه نمایید که امکان تست کابل شبکه بدون استفاده از دستگاه نیز امکان‌پذیر است. در این حالت باید ویژگی‌های ظاهری کابل را مدنظر قرار داده و تست کابل شبکه را انجام دهید. برای این کار می‌توانید محل اتصال کابل به دستگاه‌ها را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. همچنین بررسی نمودن سیگنال اتصال هم نشان از سالم بودن کابل می‌باشد. در صورت‌عدم دریافت سیگنال می‌توان از خراب بودن کابل شبکه یا مشکل داشتن اتصالات اطمینان حاصل کرد.

سخن نهایی

در طول این مقاله سعی شد تا تمام مراحل سوکت زدن کابل شبکه به صورت پله به پله بیان گردد. به دلیل اینکه، انجام مرحله‌ای این کار بسیار مهم است. پس حتماً باید با دقت بسیار بالا انجام شود تا هیچ‌گونه مشکلی بعد از اتصال سوئیچ به کامپیوتر به وجود نیاید. خوشبختانه امکان تهیه انواع تجهیزات شبکه از مراکز عرضه معتبر مانند استارت الکتریک به راحتی امکان‌پذیر است.

مجموعه فروش استارت الکتریک با عرضه محصولات با کیفیت و درجه یک با قیمت بسیار مناسب توانسته است رضایت تمام مشتریان را کسب نماید. توجه داشته باشید که هنگام سوکت زدن کابل شبکه ممکن است قطع شدن یک بخش از سیم یا وجود مشکل در اتصال سبب شود که نتیجه دلخواه را خیلی سریع کسب نکنید، در صورت بروز چنین حالاتی دوباره مراحل را از اول چک کرده و این کار را به صورت صحیح انجام دهید. در حالت کلی بحث کابل شبکه و شبکه بندی کار چندان دشواری نیست. امکان انجام این کار به راحتی در منزل از طریق اطلاعاتی که در دنیای مجازی قابل دسترسی است ممکن بوده. تنها مورد مهم انجام تمام مراحل به صورت گام به گام و همراه با دقت می‌باشد.


تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۱/۱۰