کابل شبکه چیست؟ - استارت الکتریک
کابل شبکه چیست

‌کابل شبکه چیست: با گسترش استفاده از سیستم‌های کامپیوتری نیاز به تبادل داده و ارتباط بین آن‌ها افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال در محیط یک شرکت که کارمندهای زیادی دارد و هر کدام از آن از یک کامپیوتر یا لب تاب استفاده می‌کنند نیاز است که بین سیستم آن‌ها داده‌های منتقل شود. وسیله‌ای که برای ارتباط بین سیستم‌های کامپیوتری در یک مکان مورد استفاده قرار می‌گیرد کابل شبکه است.

به زبانی ساده کابل شبکه سیم یا مجموعه‌ای از سیم‌ها است، که برای انتقال داده بین سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های شبکه در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان


استفاده از کابل‌های شبکه در سازمان‌ها ادارات بسیار پرنگ است. خوب است که بدانید تاریخچه استفاده از کابل شبکه مربوط به سال ۱۸۴۴ میلادی است. با اختراع تلگراف ایده ارتباط دیجیتال توسط ساموئل مورس در این سال ارائه شد.

 تفاوت آشکاری که بین ارتباط داده در آن زمان و در حال حاظر وجود دارد مربوط به سرعت انتقال داده است. در قرن ۱۹ دهم میلادی سرعت انتقال داده به یک یا سه خط در ثانیه می‌رسید اما کنون شاهد انتقال یک گیگابایت داده در یک ثانیه هستیم. بعد از اختراع تلگراف، دستگاه چاپ تلگراف توسط امیل بودات اختراع شد. این دستگاه می‌توانست پنج بیت داده را در هر ثانیه منتقل کند.

بعد از این دستگاه در سال ۱۹۶۶ دستگاه‌های توسط شرکت‌های آمریکایی ارائه شد، که امکان انتقال داده تا ۷ بیت را ممکن می‌کرد. بعد از این شرکت IBM کدهای ASCII را که شامل ۸ بیت بودند ارائه کرد. در چهل سال اخیر شاهد افزایش سرعت انتقال داده بین سیستم‌های کامپیوتری بوده‌ایم.

کاربرد کابل شبکه

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، کابل‌های شبکه در کابل کشی شبکه ابزاری برای انتقال داده بین سیستم‌های کامپیوتری هستند. این کابل‌ها اطلاعات و داده‌ها را از مبدأ به مقصد انتقال می‌دهند. امروز همه ما با اینترنت آشنایی داریم در واقع اینترنت نیز به عنوان یک کابل شبکه عمل می‌کند با این تفاوت که بی سیم است. یک شبکه کامپیوتری می‌تواند متشکل از دو یا چند سیستم کامپیوتری، سوئیچ، روتر، هاب و.. باشد. برای انتقال داده بین این سیستم‌ها نیاز به کابل است. کابل‌های که برای ارتباط بین اجزای یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد کابل اترنت نام دارد. در شبکه‌های محلی، شبکه‌های شهری و شبکه‌های جهانی نیز از کابل اترنت برای انتقال داده استفاده می‌شود

کابل شبکه - استارت الکتریک


فروشگاه استارت الکتریک عرضه‌کننده انواع کابل‌ شبکه با قیمت بسیار مناسب می‌باشد.


اما کابل‌ها شامل مجموعه سیم هستند که در داخل یک محفظه قرار گرفته‌اند. از سیم‌ها برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌شود اما از کابل‌ها برای انتقال داده استفاده می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم از این دو به جای یکدیگر استفاده کنیم. لازم به ذکر است که کابل‌ها انواع مختلفی دارند و کاربرد هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

برای انتقال داده در یک شبکه از کابل‌های متفاوتی استفاده می‌شود. قبل از استفاده از کابل‌های شبکه باید با کاربرد آن‌ها به خوبی آشنا شوید، همچنین با سوکت زدن کابل شبکه هم آشنایی داشته باشد. سپس اقدام به خرید کابل شبکه کنید. کابل‌های شبکه هم از لحاظ شکل ظاهری و هم از لحاظ کاربرد تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند

کابل شبکه  - استارت الکتریک

انواع کابل شبکه

همان‌طور که قبل به آن اشاره کردیم کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند، که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. برای اتصال سیستم‌ها در یک شبکه نیاز است که از کابل‌های مختلفی استفاده شود. بدون تهیه کابل مناسب انتقال داده بین سیستم‌های سخت افزاری امکان پذیر نخواهد شد. امروز سرعت انتقال داده بسیار بیشتر از گذشته شده است و این به دلیل ارتقا سیستم‌های سخت افزاری است. کابل‌های شبکه نیز در افزایش سرعت انتقال داده بسیار مؤثر هستند.

شکل کابل‌ها از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده است. به طور کلی ساختار کابل شبکه شامل سیم مفتول مسی و روکشی از جنس پلی اتیلن است. لازم به ذکر است که این کابل‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. کاربرد کابل‌های رنگی با یکدیگر متفاوت است. هر کدام از انواع کابل‌ها را با چندین رنگ مختلف تولید می‌کنند. از لحاظ جنس کابل‌های شبکه در دو جنس مفتولی و رشته‌ای ساخته می‌شوند.

کاربرد این دو کابل یکسان است و تفاوت عمده‌ای که بین آن‌ها وجود دارد این است، که کابل رشته‌ای انعطاف بیشتری نسبت به کابل مفتولی دارد. اما کابل مفتولی دوام بیشتری نسبت به کابل رشته‌ای دارد برای انتخاب بین این دو کابل باید به این نکات توجه کنیم. نکته‌ای دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که کابل‌های مفتولی به دلیل مقاومت و ارزن‌تر بودن برای مسافت‌های طولانی گزینه مناسب‌تری هستند.

یکی از انواع کابل‌های شبکه که در ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرد پچ کورد است. این کابل در اندازه‌های کوتاه تولید می‌شود و مناسب برای ارتباط بین سیستم‌های کامپیوتری موجود در یک اتاق است.


? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل سیمیا ?


به طور کلی می توانیم به گوییم که کابل های شبکه در سه دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  1. کابل شبکه زوج بهم تابیده (Twisted pair)
  2. کابل شبکه کواکسیال (Coaxial)
  3. کابل فیبر نوری(Optical Fiber)

هر کدام از این انواع کابل ها در چند نوع ساخته می شوند و تفاوت آن ها در سرعت انتقال داده است.

کابل شبکه زوج بهم تابیده (Twisted pair)

کابل زوج به هم تابیده نوعی از کابل شبکه است، که در آن سیم‌ها دو به دو به هم تابیده شده‌اند. علت تابیده شدن این سیم‌ها به هم محافظت از داده‌ها در برابر عوامل بیرونی و ایجاد نویز در داده‌ها است. سیم‌های به هم تابیده در این کابل با عبور جریان الکتریکی از آن‌ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند که از ایجاد نویز در اطلاعات و داده‌ها جلوگیری می‌کنند. این کابل دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای یکسری ویژگی هستند. لازم به ذکر است که انواع کابل‌های زوج به هم تابیده در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند تا افراد بتوانند آنها را بهتر تشخیص بدهند. از انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 کابل زوج به هم تابیده بدون روکش یا UTP

این نوع از کابل زوج به هم تابید، دارای چهار زوج سیم است که فاقد روکش هستند. در شبکه‌های اترنت و خط تلفن از این کابل‌ها استفاده می‌شود. کابل بدون روکش ارزان‌ترین نوع کابل UTP است و معمولاً از آن برای انتقال داده‌های که اهمیت چندانی ندارند استفاده می‌شود. کابل‌های UTP نیز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • Cat1
  • Cat2
  • Cat3
  • Cat4
  • Cat5
  • Cat6

کابل زوج بهم تابیده روکش دار یا STP

 کابل‌های STP نوعی دیگر از کابل زوج به هم تابیده هستند، که دران سیم‌ها دو به دو به هم تابیده شده‌اند و روی آن‌ها روکشی از یک فویل فلزی وجود دارد. این کابل‌ها بسیار انعطاف پذیر هستند و برای مواردی که انتقال اطلاعات و داده‌ها از اهمیت بالای برخورد دار هستند استفاده می‌شود. این کابل‌ها نیز در انواع زیر تولید می‌شوند.

  • U/FTP
  • F/UTP
  • S/UTP
  • SF/UTP
  • S/FTP
  • F/FTP
  • SF/FTP

کابل شبکه - استارت الکتریک

کابل شبکه کواکسیال (Coaxial)

کابل شبکه کواکسیال یکی از انواع کابل شبکه است که برای انتقال داده‌ها در سیگنال و فرکانس‌های بالای به کار می‌رود. از این کابل‌ها معمولاً در آنتن تلویزیون‌های رنگی، دور بین مدار بسته، شبکه محلی LAN و.. استفاده می‌شود. ساختار این کابل‌ها به این شکل است، که دارای یک روکش محافظ از فوم هستند که روی آن یک غلاف فلزی وجود دارد.

در آخرین لایه این کابل یک روکش پلاستیکی وجود دارد. کابل کواکسیال می‌تواند سیگنال‌های آنالوگ را در فرکانس‌های مختلفی انتقال دهد. به همین دلیل از این کابل برای انتقال صدا و توزیع سیگنال‌های شبکه تلویزیون، اتصال شبکه‌های کامپیوتری و.. استفاده می‌شود. کابل‌های کواکیسال یکی از قدیمی‌ترین کابل‌ها برای انتقال داده و اطلاعات هستند و در پروژه‌های مخابراتی، دوربین‌های مداربسته آنالوگ نیز از آن‌ها زیاد استفاده می‌شود. به طور کلی کابل‌های کواکیسال در دو نوع زیر تولید می‌شوند که کاربرد هر کدام متفاوت است و از ساختار فیزیکی متفاوتی نیز برخورد دارند.

کابل‌های کواکسیال Thicknet

کابل‌های کواکسیال Thinnet

کابل فیبر نوری(Optical Fiber)

کابل‌های فیبر نوری کی دیگر از کابل‌های شبکه‌ای پر کاربرد است، که بیشتر در مخابرات از آن استفاده می‌شود. این کابل برای انتقال داده‌ها با سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل فیبر نوری به دلیل انتقال امن داده‌ها و اطلاعات محبوبیت زیادی در بین افراد دارد و از آن برای انتقال داده‌های مهم استفاده می‌شود. ضخامت کابل‌های فیبر نوری بسیار کم است، اما سرعت انتقال داده در آن‌ها بسیار زیاد است.

این کابل‌ها از سه قسمت هسته، روکش و رویه نهایی یا بافر تشکیل شده‌اند. هسته این کابل‌ها از جنس شیشه است و محل رفت و آمد سیگنال‌ها و داده‌ها است. هسته در داخل روکش یا لایه پوشش دهنده قرار می‌گیرد و این لایه مانع از خروج نوری است که از هسته تابیده می‌شود. رویه نهایی یا بافر از پلاستیک ساخته می‌شود که در برابر عوامل بیرونی مانند باران، باد و.. از هسته محافظت می‌کند.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۸/۱۵