استاندارد برق کشی ساختمان

یکی از استانداردهای ساختمان که رعایت آن از اهمیت زیادی برخوردار است، استاندارد برق کشی ساختمان می‌باشد. به مجموعه نکات و دستورالعمل‌هایی که متخصصان برقکار باید برای حفظ امنیت ساکنین ساختمان و برای تامین برق یک محل که به شکل تک فاز یا سه فاز باشد و در آن مهارت کافی داشته باشند را استانداردهای برق کشی ساختمان می‌گویند. در ساختمان سازی هر بخش استانداردهای خاص خود را دارند که باید با احتیاط انجام شود، در صورت رعایت نکردن آنها تلفات وخسارات جبران ناپذیری به جان و مال ساکنین ساختمان وارد می‌شود.

برق یک عنصر بسیار خطرناک در طبیعت است که باید نکات لازم در آن حتما به کار گرفته شود و استانداردهای برق کشی ساختمان در آن به درستی اجرا شود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم در صنعت ساخت و ساز در بیشتر نقاط وجود تابلو برق لازم است. همچنین باید مراحل کار را به درستی و به طور مطلوب انجام شود. وزارت مسکن و راه و شهرسازی در ارتباط با برق ساختمان قوانین و مقرراتی را با هدف اطمینان از ایمنی و بهره برداری مناسب و آسایش و صرفه اقتصادی وضع کرده است.

برق‌کاران ساختمان باید با این مقررات و استانداردها آشنایی کامل داشته باشند و این نکات را در برق کاری حتما رعایت کنند. از مهمترین ابزار و وسایل استاندارد سیم کشی ساختمان،  نقشه برق ساختمان می‌باشد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی که برق کشی دارد، باید این کار بر پایه‌ی قاعده و اصول باشد و تمام این قواعد و اصول و دستور کارها در نقشه‌ی برق ساختمان آورده شده است.

استاندارد برق کشی ساختمان - استارت الکتریک

قوانین و مقررات برق ساختمان

مجموعه‌ای از قوانین و استاندارد برق کشی ساختمان که توسط وزارت مسکن و شهرسازی وضع شده است قوانین و مقررات برق ساختمان می‌گویند. متخصصان برق کش ساختمان باید حتما به این قوانین و مقررات آشنا باشند و توجه داشته باشند و به آنها عمل کنند. این قوانین و مقررات به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی تعیین شده است.

???پرفروش ترین برند سیم و کابل در بازار ? سیم و کابل خراسان ????

به طور کلی براساس قوانین و مقررات نشریه ۱۱۰ و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان، سیم کشی ساختمان باید انجام شده باشد. وقتی سیم کشی ساختمان با قوانین و مقررات انجام شود، از ایجاد مشکلات جانبی از جمله کار نکردن موتور کولر آبی جلوگیری به عمل می‌آید. پس پیش از آن که عملیات برق کشی ساختمان شروع شود، مهندسین برق و کارفرماها باید حتما به قوانین و مقررات برق کشی ساختمان آشنا باشند.

استاندارد‌های سیم کشی ساختمان

 استفاده از لوله‌های روکار و توکار در سیم کشی ساختمان باعث افزایش طول عمر سیم می‌شود. همه‌ی سیم کشی‌های برق ساختمان که شامل این لوله‌ها هستند، باید داخل لوله برق خم سرد باشند. همچنین در صورتی که از لوله‌ی برق استفاده شده باشد، تعویض سیم‌های پوسیده بسیار آسان خواهد بود. در هنگام قرار دادن تقسیمات، زانوها، خم‌ها، سه و چهارراهه‌ها و… باید از ابزار و وسایل استاندارد و مخصوص هر لوله یا مجرا استفاده شود. جعبه‌های زیر کلید و پریز و دیگر وسایل مشابه در سیم کشی‌های توکار باید با نوه کلید و پریز و لوله کشی‌های مورد استفاده شباهت داشته باشد.

انجام سیم کشی‌های نوع روکار باید بوسیله‌ سیم‌های چند لایه مانند بندهای پلاستیکی و بست‌های میخی با میخ معمولی، اکیدا ممنوع است. سیم‌های استفاده شده در سیم کشی‌ها باید تا مقطع ۱۰ میلی‌ متر مربع از نوع تک مفتولی با عایق بندی پی وی سی باشد. اتصالات و انشعابات باید بوسیله‌ی ترمینال‌های پیچی انجام شود. تغییر نوع لوله بدون تعبیه نوعی جعبه در محل تغییر ممنوع است. لوله‌ها حساس هستند و فقط با اره باید بریده شوند. پیچیدن سیم‌ها به دور هم برای ایجاد اتصال الکتریکی و عایق‌بندی محل اتصال با نوار چسب الکتریکی ممنوع می‌باشد.

در قسمت زیرین کف‌ها باید از مدارهایی که تنها بوسیله‌ی لوله‌های پلاستیکی و یا فولادی اجرا می‌شوند،  استفاده نمود. نسبت قطر داخلی لوله‌ها به قطر دسته سیم‌ها حداقل باید برابر ۱.۳ باشد. متصل شدن لوله کشی‌ها به دستگاه‌های دارای لرزش مثل موتور باید بوسیله‌ی لوله‌های فولادی قابل انعطاف با بوشهای مناسب که حداقل طول آنها ۲۰ سانتیمتر باشد، انجام شود.

???مشاهده لیست قیمت سیم و کابل سیمیا در فروشگاه استارت الکتریک???

برق کشی ساختمان - استارت الکتریک

استاندارد کلید و پریز در سیم کشی

کلیدها باید در سیستم‌های جریان متناوب که مناسب هستند، استفاده شوند. سیستم کلیدها باید از نوع قطع و وصل سریع باشد. در هنگام سیم کشی، کلیدهای تبدیل نباید جوری باشند که هم هادی فاز و هم هادی خنثی به کلید مورد نظر وصل شود. در مدارهایی که شامل کلیدهای صلیبی هستند نیز این ممنوعیت وجود دارد. بعضی از کلیدها مثل کلیدهای چراغ‌ها برای کنترل مدار به کار می‌روند و باید توانایی قطع و وصل هادی فاز را داشته باشند.

قطع و وصل هادی خنثی برای کنترل مدار غیر مجاز و ممنوع است. همه‌ی پریزهای یک فاز و سه فاز باید یک اتصال اضافی برای وصل شدن به هادی حفاظتی داشته باشند. با توجه به‌ استانداردهای برق کشی ساختمان پریزهای سه فاز باید حداقل ۱۶ آمپر جریان نامی داشته باشد و یک یا دو اتصال اضافی برای وصل هادی خنثی و حفاظتی داشته باشند.

???مشاهده انواع تجهیزات سیم کشی ساختمان در فروشگاه استارت الکتریک???

جریان نامی پریزهای تک فاز  نیز باید حداقل ۱۶ آمپر باشد. همچنین اتصال دو شاخه‌های دو پل معمولی نباید امکان پذیر باشد. برای استفاده از یک جریان غیر عادی در ساختمان‌ خود، بهتر است با توجه به استانداردهای برق کشی ساختمان، از پریزهای مناسب و مطرح به کار گرفته شود. همچنین در محیط‌‌هایی که سیستم‌های ایمنی مخصوص استفاده می‌شود نیز باید با توجه به مورد، از انواع پریزهای موجود استفاده کرد.

 محاسبه متراژ سیم برق ساختمان

در ابتدا برای محاسبه‌ی متراژ سیم برق ساختمان باید نقشه‌ی سیم کشی ساختمان طراحی و مدل سازی شود. بعد از طراحی و اجرای نقشه‌ی سیم کشی ساختمان مورد نظر، طول هر مسیر را اندازه‌گیری کرده و عددهایی که از این محاسبه به دست آمده‌اند را با یکدیگر جمع بزنید.

سفارش ما به شما این است به علت پیچ‌ها، خم‌ها و عقب گرد‌های ساختمان، به متراژی که به دست آوردیم ۱.۵ برابر اضافه کنید. به علت اینکه سیم‌های برق ساختمان همیشه به صورت حلقه‌ای فروخته می‌شود، بهتر است که مقداری بیشتر از متراژ محاسبه شده خریداری نمایید.

سخن نهایی

ما در این مقاله به صورت کامل درباره‌ی استانداردهای برق کشی ساختمان به شما توضیحات لازم را دادیم. بدین منظور شما باید تمامی این استانداردها را در ساختمان سازی برای حفظ امنیت افراد و ساکنین ساختمان مورد نظر رعایت نمایید. زیرا اگر در رعایت این نکات کوتاهی و کم کاری صورت گیرد باعث بروز خسارت‌های جبران ناپذیری به ساختمان‌ها می‌شود.

همچنین در تهیه ابزار و وسایل استاندارد نیز باید توجه بسیار زیادی کرد. شما می‌توانید برای خرید و تهیه‌ی تمامی محصولات پلیمری و استاندارد به فروشگاه استارت الکتریک مراجعه نمایید. فروشگاه استارت الکتریک با مجهز بودن به جدیدترین و بروزترین تجهیزات و محصولات ساختمانی آماده خدمت‌رسانی به مشتریان عزیز می‌باشد.

منتشر شده در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۱