تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی - استارت الکتریک
تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی چیست؟ همانطور که میدانید، کابل‌ها در بسیاری از سیستم‌ها باعث ایجاد اتصالات مهمی شده‌اند. از طرفی با پیشرفت و توسعه وسایل برقی امروزه همه بطور مستقیم یا غیر مستقیم با انواع کابل‌ها سر و کار داریم. از جمله این کابل‌های مهم و کاربردی میتوان به کابل افشان و کابل مفتولی اشاره کرد؛ اما بین این دو کابل تفاوت‌های وجود دارد.

وجود یک سری تفاوت بین کابل افشان و کابل مفتولی، سبب تغییر در انتخاب شما برای خرید آنها میشود؛ از این رو جهت انتخاب بهتر شما مطالب مفیدی را در مقاله جمع‌آوری نموده‌ایم. چانچه شما بین این دو کابل، انتخاب درستی داشته باشید، میتوانید به کاهش میزان مصرف انرژی و استفاده از کارایی هرچه بیشتر از این دو کابل، کمک کنید. ما در ادامه به معرفی  دقیق و کامل این دو نوع کابل‌، ویژگی‌ها و کاربردهایشان پرداخته‌ایم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید؛ چرا که بعد از مطالعه این مطالب شما دیگر هیچ سوالی پیرامون این موضوع نخواهید داشت.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی - استارت الکتریک

کابل مفتولی

بطور کلی، به کابلی که از یک رشته سیم مفتولی ساخته شده باشد و یا به عبارتی از تنیده شدن تک رشته‌های مختلف ساخته شده باشد، کابل مفتولی میگویند. کابل مفتولی یک رشته هادی ضخیم دارد که این ضخامت به حدی است که تقریبا میتوان گفت این کابل انعطاف پذیر نیست. همین دلیل، سبب شده تا به این نوع کابل، کابل خشک نیز بگویند. کابل مفتولی، با قطر هادی و عایق بزرگ، نرمی و قابلیت خم شدن کمتری نسبت به سایر کابل‌ها دارد.

معمولا از کابل مفتولی بعنوان کابل دفنی استفاده میکنند. به همین دلیل استحکام و دوام کابل اهمیت دارد و انعطاف پذیری آن مطرح نیست. این کابل همچون اکثر کابل‌های برق و تلفن، دارای عایقی با جنس پی وی سی است. این کابل‌ها بدلیل جنس عایقی که دارند، معمولا یا غیر قابل اشتعال هستند و یا مانع انتشار آتش میشوند. میتوان گفت کابل مفتولی با عایق پی وی سی، خاصیت خاموش شوندگی دارد. نکته دیگری که راجب کابل‌های مفتولی وجود دارد این است که، هرچه ولتاژ عبوری از این کابل‌های بیشتر باشد، باید کابل عایق ضخیم‌تری داشته باشد. البته این نکته برای موارد خاص که استاندارد لازم رعایت نشده باشد، صادق نیست.


لیست قیمت سیم و کابل خراسان 


کابل افشان

کابل افشان از دو یا چند سیم تک‌رشته ساخته میشود. برخلاف کابل مفتولی، کابل افشان بسیار نرم و انعطاف پذیر است. از این رو به این نوع کابل، کابل نرم نیز میگویند. به همین دلیل است که از این کابل در قسمت‌هایی که دسترسی کمی وجود دارد و فواصل زیادی نداریم، استفاده میشود. کابل افشان مثل هر نوع کابل دیگر، دارای عایق رساناست. استفاده از پلمیر پی وی سی برای این نوع کابل، همچون کابل مفتولی، سبب ایجاد عایق مقاوم شده است.

کابل افشان انواع مختلفی دارد. بعنوان مثال از کابل افشان تک سیمی یا رشته‌ای(سبک) برای مصارف داخلی مثل ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده میشود.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

برای راه اندازی هر سیستمی، باید از کابل‌های مخصوص همان سیستم استفاده کرد. پس بهتر است بطور کامل و واضح با تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی آشنا شویم.

از جمله مهم ترین تفاوت‌هایی که بین این دو نوع کابل وجود دارد، میتوان به میزان مقاومت اهمی متفاوت آنها اشاره کرد. همانطور که در قسمت‌های قبل مطالعه کردید کابل‌های مفتولی با توجه به ساختار ضخیم و مستحکمی که دارند، از میزان مقاومت اهمی بیشتری نسبت به کابل‌های افشان، برخوردارند.

در مقابل، کابل‌های افشان انعطاف پذیری بالایی دارند. این ویژگی سبب شده است تا، از این نوع کابل در مواردی که نیاز به یک کابل نرم و متحرک وجود دارد و یا زمانی که به کابلی با قابلیت پیچیده شدن بطور تناوبی نیاز داریم، استفاده کنیم.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی - استارت الکتریک

تفاوت دیگر بین این دو کابل، برای مواقعی است که شما بخواهید در مسافت‌های طولانی از کابل استفاده کنید. کابل‌های مفتولی از رشته‌های کمتری برخوردارند و همین امر سبب میشود تا احتمال اتصال مداری در آنها کاهش یابد ولی مقاومت بسیار زیادی دارند. پس در چنین شرایطی بهترین گزینه برای شما کابل‌های مفتولی خواهند بود. همچنین ممکن است تحت شرایطی شما بخواهید از کابلی استفاده کنید که بر روی زمین و یا در کل، ثابت باشد. در این شرایط نیز بهترین گزینه کابل‌های مفتولی خواهند بود.

تفاوت سیم افشان و سیم مفتولی

دانستیم، بین سیم و کابل افشان و مفتولی تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارند. تفاوت بین این دو سیم نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که شما با توجه به شرایط و موارد استفاده، انتخابی متفاوت خواهید داشت. در ادامه چند تفاوت دیگر را مورد بررسی قرار میدهیم.

در مواردی همچون:

  • داکت‌های زیرزمینی
  • ماشین آلات
  • تابلوهای فرمان
  • تابلو برق
  • تابلو کنترل
  • سیم‌کشی ساختمان
  • سیم‌کشی ماشین آلات صنعتی
  • و…

که نیاز به انعطاف پذیری زیادی داریم، بهتر است از سیم‌های افشان استفاده کنیم.

در حالت عادی بین این دو سیم از نظر مقاومت الکتریکی هادی، تفاوت عمده‌ای وجود ندارد. اگر برای متراژهای بالا و یا موارد استثنائی بخواهیم مقاومت الکتریکی هادی را در نظر بگیریم، شرایط فرق کرده و قطعا تاثیر چشمگیری وجود خواهد داشت.


✨ لیست قیمت سیم و کابل سیمیا


تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی - استارت الکتریک

در ساختار کابل‌های مفتولی، بدلیل وجود اثر هسته‌ای، به هنگام استفاده طولانی مدت و همچنین جابه جایی، احتمال شکنندگی وجود دارد و این کابل‌ها میتوانند برای شما خطر آفرین باشند، این در حالیست که چنین احتمالی برای کابل‌های افشان وجود ندارد.

لازم به ذکر است که قیمت کابل‌های مفتولی از نوع افشان، مناسب‌تر است. سیم‌های مفتولی در متراژ بالا، قطعا مقرون به صرفه‌تر خواهند بود. واضح است که در متراژهای بالا و برآورد هزینه‌های کل، انتخاب یک سیم با قیمت مناسب بهتر است، اما بهتر است شما در ابتدا ایمنی و کارآیی طولانی مدت کابل را در نظر بگیرید.


همچنین برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره ۰۲۱۳۳۹۰۳۰۱۸ تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما در فروشگاه استارت الکتریک شما را راهنمایی کنند.


به هر صورت لازم به ذکر است که بهترین تصمیم این است که در ابتدا دیگر ویژگی‌ها و کاربردهای موجود در این دو نوع سیم را مدنظر قرار دهید و بعد انتخاب کنید. تصمیم درست شما با توجه به تمام مواردی که به آن اشاره کردیم، میتواند نقش به سزایی در مصرف انرژی و کارآیی بیشتر برای شما، داشته باشد. پس حتما به تمامی موارد دقت و توجه کافی داشته باشید. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

منتشر شده در تاریخ ۱۸ آبان ۱۴۰۱