علت استفاده از مس در سیم برق چیست
علت استفاده از مس در سیم برق چیست؟

علت استفاده از مس در سیم برق: از آن جایی که در مس‌های ناخالص یک سری ناخالصی‌ها دیده می‌شود، استفاده از مس در سیم برق مجاز نخواهد بود و نباید که آن را مورد استفاده قرار داد. در حقیقت مس خالص از جمله رساناهای بسیار خوب است، اما در صورتی که در آن ناخالصی دیده شود دیگر رسانای خوبی نخواهد بود. اساساً باتوجه به رسانایی الکتریکی که مس دارد هیچ فلز دیگری رقیب آن نخواهد بود؛ بنابراین سیم و کابل‌هایی را با این فلز می‌سازند که توسط آن‌ها جریان الکتریکی زیادی حمل می‌شود.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان


توجه کنید که سایش هم می‌تواند طول عمر سیم برق را کاهش دهد، اما باتوجه به خصوصیاتی که در فلز مس وجود دارد، می‌توان گفت که سایشی در سیم مسی وجود نخواهد داشت و همین مورد منجر به افزایش طول عمر سیم و کابل برقی می‌شود. در کل دنیا در سیم برق‌ها از هادی مسی استفاده می‌شود و این یعنی این که این فلز دارای استاندارد جهانی است که با بیشتر طراحی‌های ساختمانی سازگاری خواهد داشت.

 

گفتنی است که از مس‌های ۱۰۰٪ برای تولید سیم برق بهره می‌برند، چراکه نباید این فلز ناخالصی داشته باشد. با توجه به آنچه که گفت برای تولید سیم برق بایستی که مس را با درجه و کیفیت بالایی مورد استفاده قرار دهند؛ چراکه مسی ناخالص از ویژگی و مشخات مس خالص را ندارد که منجر به پایین آمدن رسانایی سیم مسی می‌شود. در هنگام تولید این سیم برق‌ها لازم است که تمام استانداردهای جهانی رعایت شود و در کشور ما هم این استانداردها رعایت می‌شود.

۶ علت اصلی استفاده از فلز مس در سیم برق

دلایل مختلفی برای علت استفاده از مس در سیم برق وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در دسترس بودن این فلز روی زمین

فلز مس روی زمین به صورت گسترده یافت می‌شود که به عنوان یک ماده اولیه خام بسیار در دسترس است. اساساً فلز مس را از معادن استخراج می‌کنند که آن را به شکل آلیاژ مس خام قابل استفاده یافت می‌کنند.

✴️ ✴️ ✴️ ✴️ ✴️

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل نیرو کابل البرز

✴️ ✴️ ✴️ ✴️ ✴️

سرعت بخشیدن به طراحی و تولید

ساختار این فلز از نظم و قدرت بسیار بالایی برخوردار است که قبل از این که عملیات شکل گیری آن را به صورت رشته‌های نازکی می‌سازند که کیفیت و استحکام آن کاملاً حفظ می‌شود که در نهایت طراحی و تولید سیم و کابل‌ها به سرعت انجام می‌شود؛ چراکه به راحتی روی غلاف عایق می‌شوند و جمع نمی‌شود و خاصیت شل شدگی را نخواهد داشت.

انعطاف‌پذیری بالا

انعطاف‌پذیری که فلز مس دارد بسیار زیاد است و این مسئله منجر می‌شود که به راحتی خم شود. اساساً در بسیاری از پروژه‌ها که زاویه‌دار و گوشه‌دار هستند، می‌توان آن‌ها را خم کرد و در نهایت دچار ساییدگی، پارگی، شکستگی و غیره نخواهد شد.

حفظ خاصیت مس

از آن جایی که خاصیت انعطاف‌پذیری مس بالا است که نسبت به سایر فلزها در تمامی شرایط و دراز مدت این خاصیت از بین نمی‌رود. در بسیاری از موارد فلز آهن و سرب در سال‌های دراز، خاصیت خود را از دست می‌دهند و بایستی تعویض شوند، در صورتی که مس خاصیت خود را حفظ کرده و نیازی به سرویس ندارد.

وزن معین

در واقع این فلز از وزن بالا و کاملاً معینی برخوردار است، اما در هنگام استفاده از آن وزن سیم و کابل‌ها ثابت می‌ماند. وزن معین یک پارامتر اصلی در تشخیص سیم و کابل با کیفیت خواهد بود.

پانچ

لازم به ذکر است این فلز را پس از این که آنیل کنند به راحتی می‌توان پانچ کنند؛ پانچ یعنی تاباندن رشته‌های مسی که این فرآیند از طریق دستگاه پانچر انجام می‌شود.

دلایل استفاده از سیم مسی

مقاومت در برابر زنگ زدگی

مس در مجاورت رطوبت، آلودگی و سایر موارد جوی مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدن است. معمولاً در خطوط توزیع از سیم‌های مس بدون روکش استفاده می‌شود.

مکانیکی بالا

استحکام کششی فلز مس در حدود ۲۵۰–۲۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است. این بدان معنا است که  نیروی زیادی برای شکسته شدن مس لازم است. سیم‌های برق مسی به علت  استحکام کششی بالا و مقاوم بودن در برابر خراشیدگی از  طول عمر بالایی برخوردار هستند.

ضریب انبساط حرارتی پایین

مس به علت ضریب انبساط حرارتی پایین در اثر گرما و سرما کمتر دچار انبساط  و انقباض می‌شود. تغییر شکل تدریجی فلزات با ضریب انبساط حرارتی بالا، اثرات نامطلوبی در سیستم‌های الکتریکی مثل سست شدن پایانه‌ها یا ایجاد گرما و قوس در اتصالات دارد.

رسانش حرارتی بالا

سیم‌های مسی با دارا بودن رسانش حرارتی بالا، قابلیت زیادی برای تخلیه گرمای اضافی در سیستم های الکتریکی دارند. با استفاده از مس در سیم برق بهتر می‌توان نقاط داغ حرارتی را در سیستم کاهش داد.

سخن نهایی

ممنون ازینکه ما را تا پایان مقاله «علت استفاده از مس در سیم برق» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای استارت الکتریک ارسال نمایید.

به‌روز رسانی در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱