سیم کشی کلید تبدیل - استارت الکتریک
سیم کشی کلید تبدیل

سیم کشی تبدیل: نصب کلید تبدیل یکی از مراحل مهم و جذاب در سیم کشی برق به شمار می‌رود. انجام اصولی و درست سیم کشی کلید تبدیل، در سالم بودن سیستم برق ساختمان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

کاربرد کلید تبدیل

برای دانستن کاربردهای کلید تبدیل و شناخت کارکردهای متفاوت آن، بهتر است تا ابتدا اطلاعاتی کلی درباره خود کلید به دست بیاوریم و بدانیم که کلید تبدیل چیست؟ کلید تبدیل برای زمانی مناسب خواهد بود که ما قصد داشته باشیم تا با استفاده از یک کلید، یک یا چند لامپ را روشن و خاموش کنیم؛ به زبانی دیگر، استفاده از کلید تبدیل قابلیت واحدسازی چند منبع نوری را به ما داده و باعث می‌شود تا در مدیریت لامپ‌ها، روش‌های جدیدی را به کار ببریم. این کلیدها در ظاهر بسیار شبیه به کلیدهای تک پل هستند و همین امر، در بسیاری از مواقع باعث می‌شود تا مشتریان این دو نوع کلید را با یکدیگر اشتباه گرفته و در نصب آن‌ها نیز با مشکلاتی مواجه شوند.

از این کلیدها در موارد زیادی می‌توان استفاده کرد و عموما این استفاده‌ها، در مکان‌هایی هستند که شما نیاز به روشن کردن یک رشته از لامپ‌ها را داشته باشید. به عنوان مثال راهروهای بسیار طولانی یا تالارهای مختلفی مانند تالار عروسی، تالارهای برگزاری کنفرانس‌ها و غیره برای روشن کردن مسیری مشخص، از کلیدهای تبدیل استفاده می‌کنند. سالن‌های بزرگ و راه پله‌ها نیز از موارد دیگر استفاده از این کلیدها محسوب می‌شوند. اگر مکان مورد نظر شما بیش از یک درب ورود و خروج داشته باشد، بهترین راه شما برای بخشیدن نور به آن، نصب کلید تبدیل خواهد بود.

شما می‌توانید از کلیدهای تبدیل در دو نقطه استفاده کرده و خود را از طی کردن مسافت‌های طولانی، نجات دهید. بسیاری از راهروهای طولانی و مسیرهای روشنایی، از دو کلید تبدیل در دو طرف راه استفاده می‌کنند تا شما برای خاموش یا روشن کردن لامپ‌ها، نیازی به طی کردن دوباره مسیر نداشته باشید. سیم کشی کلید تبدیل به روش‌های مختلفی و با استفاده از وسایل متنوعی انجام می‌گیرد؛ شما می‌توانید با توجه به مسافت مورد نیاز خود، میزان ولتاژ و غیره روش مناسب را برای خود انتخاب کنید.

سیم کشی کلید تبدیل - استارت الکتریک


? ? ? ? ? ? ?

 مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان

? ? ? ? ? ? ?


مراحل سیم کشی کلید تبدیل

برای نصب و سیم کشی کلید تبدیل لازم است که حداقل دو تا کلید تبدیل در ساختمان‌ داشته باشیم. به عبارت دیگر کلیدهای تبدیل وقتی معنا دار می‌شود که حداقل دو کلید تبدیل به یکدیگر مرتبط شده باشند. با این عمل توسط این دو کلید می‌توان لامپ و یا چراغ را از دو نقطه روشن و خاموش کرد. مراحلی که می‌توان با روش سیم کشی و نصب کلید تبدیل آشنا شد به شرح زیر است:

  • باز کردن شاستی روی کلید: در این مرحله باید کلید تبدیل را باز کنیم. کلید تبدیل روی خود یک شاستی دارد که به دلیل دسترسی به پیچ‌های داخل کلید باید این شاستی یا قاب را برداریم. این امر را باید به کمک یک پیچ گوشتی انجام دهید که بسیار کار راحتی است. برای این کار لبه‌ی پیچ گوشتی را زیر قاب کلید تبدیل بگذارید و آن را به سمت بیرون فشار دهید تا قاب در آید.
  • اتصال سیم‌های برق به پیچ‌های کلید تبدیل اول: در کلیدهای تبدیل سه عدد پیچ در داخل خود کلید وجود دارد که دو تا از این پیچ‌ها هم رنگ هستند. این پیچ‌ها برای اتصال سیم مشترک به کار می‌رود. سیم مشترک سیم است که به کلید تبدیل دوم ما وصل شده یا قرار است که وصل شوند. پیچ مسی یا قرمز رنگ که داخل کلید تبدیل تک پل وجود دارد محل اتصال سیم فاز ورودی است. بنابراین ما به سه رشته سیم نیاز داریم. دو رشته سیم مشترک با کلید تبدیل دیگر و یک رشته سیم فاز که از لامپ‌ آمده است. معمولا دو رشته سیم مشترک را هم رنگ انتخاب می‌کنند تا احتمال خطا در سیم کشی کلید کاهش پیدا کند. ولی اگر اینگونه نبود، لازم است رنگ سیم‌ها را به یاد بسپاریم تا همان دو رنگ سیم را به عنوان سیم مشترک در کلید تبدیل دوم وصل کنیم. ابتدا باید پیچ‌های سفید یا نقره‌‌ای رنگ داخل کلید تبدیل را با پیچ گوشتی کمی شل کرده و بعد سر سیم را کمی لخت کرده و قسمت بدون روکش سیم را در زیر پیچ قرار می‌دهیم. حالا پیچ را سفید کرده تا سیم در داخل کلید لق نزند و موجب اتصالی کرون کلید تبدیل نشود. همین مراحل را برای بستن سیم فاز لامپ نیر انجام می‌دهیم، با این تفاوت که سیم فاز باید به پیچ مسی رنگ یا قرمز در کلید تبدیل تک پل وصل شوند. سیم نول هم از محل جعبه تقسیم برق ساختمان به شکل مستقیم به لامپ متصل می‌شود.

    ? ? ? ? ? ? ?

     مشاهده لیست قیمت سیم و کابل سیمیا

    ? ? ? ? ? ? ?


  • نصب کلید تبدیل بر روی دیوار: در این مرحله سه عدد سیم وصل شده به کلید تبدیل را در داخل قوطی کلید قرار بدهید و سپس قاب کلید تبدیل را بر روی دیوار قرار می‌دهیم. لازم است که در اینجا پیچ‌های نگه دارنده‌ی کلید تبدیل را ببندیم تا بر روی دیوار قرار بگیرد و محکم شود. در نهایت شاستی کلید تبدیل را بر روی آن قرار می‌دهیم.
  • بستن کلید تبدیل دوم: همانطور که برای استفاده از خاصیت کلید تبدیل باید حداقل دو کلید تبدیل را به هم اتصال دهیم، پس باید در این مرحله کلید تبدیل دوم را در مکان مربوطه به سیم‌های برق ساختمان متصل کنیم. برای انجام این کار دو سیم مشترک کلید تبدیل را به پیچ‌های سفید کلید وصل می‌کنیم و این مهم است که رنگ سیم‌های مشترک با کلید تبدیل اول یکی باشد. در کلید تبدیل دوم سیم فاز را به پیچ قرمز یا مسی رنگ متصل می‌کنیم و از این روش میان دو کلید ارتباط برقرار می‌شود. در آخر بوسیله‌ی روشی که گفتیم قاب و شاستی کلید را می‌بندیم. سیم نول در کلیدهای تبدیل دوم به شکل مستقیم از جعبه فیوز به سر پیچ لامپ وصل می‌شود. باید گفت که به این شیوه از سیم کشی کلید تبدیل، سیم کشی استاندارد می‌گویند. ولی فقط این روش استاندارد ، تنها روش سیم کشی کلیدهای تبدیل نیست، بلکه یک روش بازاری نیز برای نصب و سیم کشی کلیدهای تبدیل نیز وجود دارد.

روش لوله‌گذاری برای کلید تبدیل

یکی از راه‌هایی که می‌توان به وسیله آن سیم کشی کلید تبدیل را انجام داد، روش لوله‌گذاری است. شما برای انجام روش لوله‌گذاری نیاز به نقشه‌ای دقیق از سیم کشی خود دارید و باید قبل از هرگونه اقدام به کار فیزیکی، نقشه کشی خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و سپس شروع به سیم کشی نمایید. برای استفاده از این روش، باید فاز و نول را به یک کلید وارد کنید. توجه داشته باشید که تفاوتی میان ورودی وجود ندارد و شما می‌توانید به هر ترتیبی این دو را وارد کلید کنید، اما این کار باید بر اساس نقشه‌ای که از لوله کشی تهیه کرده‌اید انجام گردد.

در مرحله بعد، باید یک لوله خرطومی از هر کدام از کلیدها به لامپ‎ مورد نظر نصب کرده و به وسیله آن، سیستم برق کشی خود را راه اندازی کنید؛ همچنین باید به این نکته نیز دقت کنید که نصب کلید تبدیل، مراحل متفاوتی را نسبت به نسب کلید تک پل خواهد داشت و تعداد پیچ‌ها در این دو نوع کلید، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال سیم کشی کلید تبدیل برای خانه، محل کار، سوله و یا هر مکانی هستید؛ بهتر است بدون هیچگونه شک و دودلی اقدام به انجام آن داده و زندگی خود را در ادامه، راحت‌تر و آسان‌تر سازید.

تفاوت کلید تبدیل و تک پل

کلیدهای تبدیل در شکل و ظاهر بسیار شیبه به کلیدهای تک پل هستند. بیشتر افراد کلید تبدیل را با کلید پل اشتباه می‌گیرند. نصب کلید تبدیل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سیم کشی این نوع کلید نسبت به کلیدهای تک پل و دو پل کاملا متفاوت است. عزملکرد کلیدهای تبدیل با کلیدهای تک پل بسیار متفاوت است. نحوه‌ی نصب و اتصال کلیدهای تبدیل در مقایسه با کلیدهای ساده پیچیده‌تر است. در هنگام نصب این نوع کلیدها باید از افراد متخصص و کارآزموده در این حرفه به کار برده شود. تفاوت اساسی بین کلید تک پل و کلید تبدیل در تعداد پیچ‌های آنها است که کلیدهای تک پل دو پیچ دارند که یکی برای وصل شدن به فاز خروجی از کلید و دیگری برای اتصال سیم فاز ورودی است. ولی در کلیدهای تبدیل سه پیچ داریم.


? ? ? ? ? ? ?

 مشاهده لیست قیمت سیم و کابل نیرو کابل البرز 

? ? ? ? ? ? ?


در کلیدهای تک پل گاهی ممکن است برای خاموش و روشن کردن لامپ از دو محل استفاده شود ولی این ویژگی در کلید تبدیل وجود ندارد و به آسانی می‌توان از یک مکان چندین لامپ را خاموش و روشن کرد. در کلید تک پل و دو پل تنها وجود یکی از آنها در مدار لازم است تا مدارشان کامل شود، ولی در مدار کلید تبدیل ما به هر دو کلید تبدیل نیاز داریم. زیرا هدف ما روشن و خاموش کردن یک لامپ از دو نقطه مختلف می‌باشد.

سخن نهایی

طبق مقررات ملی برق ساختمان بایستی از روش استاندارد در سیم کشی و نصب کلیدهای تبدیل استفاده کنید. نحوه نصب و سیم کشی کلید تبدیل اهمیت بسیار فراوانی دارد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهند تا به راحتی بتوانند این نوع کلیدها را نصب کنند. نصب و سیم کشی کلید برق از هر نوعی که باشد نیازمند تخصص و تجربه کافی می‌باشد.

مخصوصا اینکه روش سیم کشی کلیدهای تبدیل با سایر کلیدهای تک پل فرق دارد. حتما موقع سیم کشی و نصب کلید تبدیل به فروشگاه استارت الکتریک مراجعه نمایید. این فروشگاه خدمات خود را با ضمانت نامه ارائه می‌دهد، تا دیگر نگران کیفیت کار نباشید. در فروشگاه استارت الکتریک تعداد زیادی کارشناس و متخصص برق حضور دارند که شما می‌توانید انواع کلید و پریز‌های برق ساختمان به خصوص کلید تبدیل را به شما عرضه کند و برای نصب و سیم کشی آنها نیز به شما کمک کند. فروشگاه استارت الکتریک یکی از کاملترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش انواع کلید و پریزهای ساختمانی است.

بروز رسانی در تاریخ ۱۰ بهمن۱۴۰۱