سیم کشی کولر آبی
سیم کشی کولر آبی

سیم کشی کولرآبی: یکی از کارهای تخصصی و ضروری برای راه اندازی و نصب کولر آبی، سیم کشی کولر است. اگر با کلیات نقشه سیم کشی موتور کولر آبی اشنایی داشته باشید به شما در روند سیم کشی کمک زیادی خواهد شد. سیم کشی کولرآبی طبق رنگ‌بندی و اجرای نقشه سیم کشی کولر از جمله کارهایی می‌باشد که بهتر است تحت نظارت افراد متخصص این حوزه صورت گیرد تا در فصول گرم سال، سیم کشی و راه اندازی کولر به درستی صورت گیرد و مشکلاتی پیش نیاید.

با وجود اینکه کولرهای آبی دارای مدل و برندهای مختلفی هستند و طراحی آن‌ها متفاوت می‌باشد اما نکته جالبی که وجود دارد این است که تمامی آن‌ها دارای نقشه سیم کشی و نحوه سیم کشی یکسان هستند. اگر شما با سیم کشی یک کولر آبی اشنا شوید دیگر مدل کولر برای شما تفاوتی ندارد و سیم کشی دیگر کولرها را نیز می‌توانید انجام دهید.

آموزش کامل سیم کشی کولر آبی


? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل ?


سیم‌های کولر آبی و مدارهای آن

اگر قصد آشنایی با نحوهی سیمکشی کولر آبی را دارید باید ابتدا با سیم‌ها و مدارهای موجود در داخل دستگاه آشنا شوید. مدار سیم کشی برق کولر آبی دارای سه رشته سیم ۲.۵ میلی متری شامل یک رشته سیم برای نول، ارت و یک رشته سیم برای فاز می‌باشد. این رشته سیم‌ها در لوله برق قرار داده شده‌اند که بین جعبه فیوز و کلید کولر ساختمان قرار گرفته اند. در لوله برق که بین کلید کولر تا جعبه برق دستگاه قرار دارد، ۵ رشته سیم دیده می‌شود. برای انجام سیم کشی برق از کلیدهای کولر تا جعبه تقسیم، معمولا از یک کابل برق ۱.۵ در ۵ از جنس مفتولی استفاده می‌شود.

۵ رشته سیم که هر یک از آن‌ها برای سیم ارت، دور کند، اتصال پمپ، دور تند و سیم نول دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انجام سیم کشی کولر آبی، در صورتی که ساختمان به سیم ارت مجهز نباشد، از دو کابل برق، یکی از آن‌ها دارای ۴ رشته سیم و دیگری دو رشته سیم، در کنار ۵ عدد فیش استفاده می‌شود. کابل دو سیم برای اتصال بین کلید کولر و جعبه تقسیم و کابل ۴ سیم برای برقراری اتصال میان کلید و کولر، کاربرد دارند. اما در صورتی که ساختمان به سیم ارت مجهز باشد، از دو کابل دارای ۵ و ۳ رشته سیم استفاده می‌گردد. همین طور، اتصال میان کابل ها، از طریق فیش‌های مخصوصی انجام می‌شود.

سیم‌های کولر آبی و مدارهای آن

تشخیص و رنگ انواع سیم کولر آبی

وقتی که می‌خواهید سیم کشی کولر آبی را انجام دهید، ابتدا باید رنگ سیم‌ها و انواع آن را بشناسید. پس از باز کردن پیچ‌های جعبه تقسیم موتور (پلاتین)، بر روی جعبه ۳ کلمه انگلیسی را مشاهده می‌کنید. کلمه اول، کلمه HI می‌باشد که برای دور زیاد و رنگ سیم مشکی رنگ می‌باشد. کلمه بعدی COM به معنی مشترک و رنگ سیم آن آبی می‌باشد. کلمه اخر LO برای دور کم و رنگ سیم به رنگ قهوه‌ای می‌باشد.


? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان ?


سیم ارت سیمی است که برای جلوگیری از برق گرفتگی، اتصال جریان و…استفاده میشود به رنگ زرد می‌باشد که برخی از کولرهای آبی فاقد آن هستند. سیم فاز، جریان الکتریکی را از جعبه تقسیم تا پمپ و موتور کنترل می‌کند و رنگ آن معمولا مشکی است. سیم نول جریان الکتریکی را از موتور کولر خارج می‌کند و رنگ آن آبی است. سیم دور کند موتور یا LO برای دور کند کولر و به رنگ قهوه‌ای است. و در نهایت سیم دورتند کولر که برای دور تند در نظر گرفته می‌شود با کلمه HI شناخته می‌شود و رنگ آن مشکی است.

نقشه سیم کشی برق کولر آبی

معمولا نقشه سیم کشی برق کولر آبی بر روی موتور کولر یا بدنه آن موجود می‌باشد تا زمان بروز مشکلات و ایرادات احتمالی، با بررسی این نقشه بتوان مشکلات را حل و از آن راهنمایی گرفت. در کل دو لوله برق در نقشه سیم کشی کولر وجود دارد:

نقشه سیم کشی برق کولر آبی

۱- یکی از لوله‌ها از جعبه تقسیم ساختمان،  تا محل نصب کلید کولر آبی قرار دارد. در این لوله، سیم‌های فاز، نول و ارت از جعبه تقسیم وارد محل نصب کلید کولر می‌شوند.  

۲-لوله برق بعدی از محل نصب کلید کولر تا محل نصب کولر و جعبه تقسیم داخل کولر کشیده شده است. سیم‌های موجود در این لوله، سیم دور تند، سیم دورکند، سیم پمپ و سیم ارت می‌باشند، که سیم ارت مستقیما به کولر وصل می‌شود و وارد جعبه تقسیم نمی‌شود.


? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل پرتو الکتریک ?


نکات مهم برای نصب و انتخاب کابل کولر آبی

کابل‌ها ارتباط الکتریکی بین پمپ، موتور و کلید کولر را برقرار می‌کنند. این ارتباط به وسیله کابل پنج رشته‌ای فراهم می‌شود به همین دلیل هنگام انتخاب کابل مناسب باید به نکات زیر دقت کنید:

۱-یک فیوز ۱۶ آمپری جدا برای کابل کولر تهیه کنید.
۲-مدار برق‌رسانی به کولر آبی باید از سیستم برق کشی روشنایی خانه مجزا باشد.
۳-باید از سیم‌های افشان استفاده نشود زیرا برای کولر آبی مناسب نیستند.
۴-برای متصل کردن کابل کولر به کلید، حتما از فیش‌های مخصوص استفاده کنید.
۵-استفاده از کابل چند تکه در سیم کشی کولر آبی احتمال اتصالی را بیشتر می‌کند و حتما باید یک تکه باشد.
۶-مسیر کابل کولر باید در اطراف کانال آن باشد و کانال کولر باید داخل لوله پلیمری یا خرطومی باشد.
۷-بیشتر کابل‌های کولر ۴ یا ۵ رشته سیم مفتولی با سطح ۵ میلی متر مربع دارا می‌باشد.
۸-کابل کولر را نباید به هیچ عنوان از کانال کولر، دودکش و هواکش فاضلاب عبور دهید چون در این محل‌ها هوای مرطوب وجود دارد که سبب کاهش عایق بودن کابل‌ها و در نهایت احتمال برق گرفتگی بالا می‌رود.

نحوه سیم کشی و برق کولر آبی

برای آشنایی با نحوه سیم کشی برق کولر آبی ابتدا باید با سیم‌های استفاده شده در داخل کابل کولر، جعبه تقسیم و… آشنا شوید. همان طور که گفته شد مدار سیم کشی برق کولر آبی در داخل لوله برق بین جعبه فیوز تا کلید کولر ۳ رشته سیم شماره ۲.۵ که برای فاز، ارت و نول وجود دارد، قرار گرفته است. لوله برق دیگر که از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل بدنه کولر ادامه دارد، دارای ۵ رشته سیم می‌باشد. این ۵ رشته سیم در داخل کابل کولر برای نول، تند، کند، پمپ و یکی دیگر برای ارت دستگاه است.

البته ممکن است این ۵ رشته سیم برای تمام ساختمان‌ها وجود نداشته باشد، مثلا ساختمانی ارت نداشته باشد، بنابراین شما به ۴ رشته سیم نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین در این صورت در لوله برق دیگر به جای۳ رشته سیم از ۲ رشته سیم، یعنی رشته سیم نول و فاز استفاده می‌شود. بنابراین تنها یک سیم فاز و یک سیم نول از جعبه فیوز به صورت مستقیم به داخل قوطی کلید کولر هدایت می‌شود. باید هنگام سیم کشی برق کولر آبی یک رشته سیم ارت به بدنه کولر متصل شود اگر محل نصب سیم ارت در داخل جعبه تقسیم کولر آبی لحاظ نشده باشد، باید این سیم را به صورت مستقیم به بدنه کولر وصل کنید، در غیر این صورت احتمال برق گرفتگی افراد حتی با لمس بدنه کولر وجود دارد.

نحوه اتصال سیم به کولر

نحوه اتصال سیم به کولر

برای اتصال سیم‌های کابل پنج رشته‌ای اینگونه عمل می‌کنیم که اتصال سیم آبی به ترمینال نول کولر، اتصال سیم مشکی به دور تند کولر، سیم قهوه‌ای به پمپ آب و در نهایت اتصال سیم مشکی به دور کند کولر متصل می‌شود. سپس نوبت به اتصال سیم‌های کولر به کلید می‌رسد. نصب کلید کولر آبی با سیم کشی برق به طور همزمان انجام می‌شود. پس باید سیم‌های برق را تا پشت جعبه مخصوص کلید برق ادامه داد. به طور کلی نحوه اتصال آن به صورت زیر است:


? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل زاگرس ?


۱-اتصال سیم فاز به ترمینال شماره ۱
۲-اتصال سیم پمپ به ترمینال شماره ۲
۳-اتصال سیم نول به ترمینال شماره ۶
۴-سیم دور تند به ترمینال شماره ۷

اتصال بعدی مربوط به نحوه اتصال سیم‌های موتور به جعبه تقسیم می‌باشد که به صورت:

HI به سیم دور زیاد
LO به سیم دور کم
COM به سیم نول
و برای اتصال فیش‌ها به یک طرف کابل، سیم آبی کابل پنج رشته‌ای را به وسیله فیش به سیم آبی کابل سه رشته‌ای وصل می‌کنیم.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی سیم کشی کولر آبی پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید، راه اندازی و نصب کولر آبی از پیچیدگی و دشواری‌های زیادی برخوردار نمی‌باشد. با وجود تمام این موارد هنگام نصب شما باید نکات ایمنی مربوطه را رعایت کنید تا از بروز مشکلات پیش رو جلوگیری شود.فروشگاه استارت الکتریک آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۵/۰۸