تفاوت کابل شبکه utp با sftp
تفاوت کابل شبکه utp با sftp

تفاوت کابل شبکه utp با sftp: کابل‌های شبکه برای انتقال داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کابل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که کارکرد متفاوتی دارند. برای آشنایی بیشتر با کابل‌های شبکه می‌توانید مقاله کابل شبکه چیست را مطالعه فرمایید. دو مورد از انواع این کابل‌ها، کابل UTP با SFTP است. برای دانستن تفاوت این دو نوع کابل ابتدا نیاز است لایه‌های مختلف تشکیل‌دهنده آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در واقع این لایه‌ها، ساختار اصلی کابل را ایجاد می‌کنند و در نام‌گذاری انواع آن‌ها استفاده می‌گردند. کابل‌های زوج به هم پیچیده شده جهت راه‌اندازی شبکه کامپیوتری در انواع و اقسام مختلف استفاده می‌گردند.

تفاوت کابل شبکه utp با sftp

این نوع کابل بیشتر برای ارتباطات تلفنی و شبکه‌های اینترنتی به کار گرفته می‌شوند. این زوج کابل‌ها به دلیل ساختار منسجمی که دارند، قابلیت انتقال داده‌ها را بر عهده می‌گیرند همچنین به علت پیچش زوج سیم‌ها، از کابل در مقابل تداخلات محیط اطراف و نویزهای ایجاد شده توسط زوج سیم‌های مجاور، محافظت می‌شود. اطلاعات و داده‌ها زمانی که از یک سیم عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی کوچک را در اطراف سیم به وجود می‌آورد. میدان مغناطیسی آن‌ها بر خلاف یکدیگر هستند؛ به این گونه میدان مغناطیسی یکدیگر را خنثی کرده و تا آن زمان هر میدان مغناطیسی بیرونی را هم خنثی می‌نماید و به نیز پیچ‌خوردگی سیم‌ها افزایش و بهبود عمل خنثی‌سازی خواهد شد. لازم به ذکر است که دو نوع کابل زوج نیز پیچیده شده بدون روکش UTP و کابل زوج به هم تابیده روکش‌دار STP تولید شده است.

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان

روش نام‌گذاری کابل‌های شبکه

در کابل‌های شبکه شماری، لایه حفاظتی به کار برده می‌شود که وظیفه آن‌ها کاهش میزان تداخل‌ها و نویز در خطوط شبکه است. استفاده از این لایه‌ها باعث تنوع کابل‌ها می‌شود؛ البته جنس مغزی کابل شبکه نیز بر کیفیت آن تأثیر بسزایی دارند. سیم و کابل سیمیا از جمله تولیدکننده انواع کابل‌های شبکه بوده که محصولات آن از طریق فروشگاه‌های معتبر قابل تهیه است. از حروف اختصاری برای نام‌گذاری انواع کابل اترنت استفاده می‌گردد. با یادگیری معنای این حروف به‌سادگی می‌توان کابل‌ها را از هم تشخیص داد، این حروف شامل موارد زیر می‌شود:

TP مخفف Twisted Pair = زوج سیم به هم تابیده
F مخفف Foil = ورقه آلومینیوم
U مخفف Unshielded = بدون شیلد
S مخفف Shielded = شیلددار

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش (UTP)

همان‌طور که گفته شد این نوع کابل از زوج سیم‌ها تشکیل شده و در شبکه‌های متعددی به کار گرفته می‌شود. در کابل UTP تمام سیم‌های مسی به‌صورت جداگانه و به‌وسیله مواد عایق پوشش داده شده‌اند. تعداد این سیم‌ها هشت عدد است که به‌صورت جفتی دور هم پیچیده شده‌اند. پیچیدن زوج سیم‌ها برای محدودکردن تخریب سیگنالی ایجاد می‌شود و فقط خاصیت خنثی‌سازی دارد که از تداخل فرکانس رادیویی و تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می‌نماید.  نکته مهم این است که به دلیل کم‌کردن تداخل میان زوج‌ها، تعداد تابیدن را در زوج سیم‌ها بیشتر می‌کنند که باید گفت تعداد این پیچش‌ها بر اساس قوانین مشخصی صورت می‌پذیرد.

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش (UTP)

مزایای کابل شبکه UTP

کابل شبکه UTP مزایای بسیاری دارد. استارت الکتریک نمایندگی فروش انواع کابل‎های شبکه با کیفیت و قیمت مناسب است. در ادامه به بررسی مزایای کابل UTP خواهیم پرداخت.
کابل شبکه UTP با قطر خارجی حدود ۰.۴۳ سانتی‌متر و سایز کوچک این کابل در هنگام نصب کارآمد خواهد بود.
به دلیل اینکه کابل UTP مانند سایر کابل‌ها به‌سرعت داک سیم‌کشی را پر خواهد کرد، عامل بسیار مهم قلمداد می‌شود و به‌خصوص در زمان نصب شبکه در ساختمان‌های قدیمی کاربرد بسیار دارند.
نصب این کابل‌ها آسان‌تر بوده و دستمزد نصب نیز از دیگر مدل‌ها ارزان‌تر است.
کابل UTP نسبت به سایر کابل‌های LAN بهای کمتری در هر متراژ دارد.
کابل UTP در بسیاری از اجزای شبکه‌های عظیم به کار برده می‌شود و به همین خاطر در کنار محبوب بودن، پیشرفت خود را نیز دنبال می‌کند.


مشاهده لیست قیمت سیم و کابل سیمیا


معایب کابل UTP

کابل شبکه UTP  در قیاس با دیگر رسانه‌های شبکه بیشترین نویز الکتریکی و تداخل دارد و فاصله میان افزایش‌دهنده سیگنال در کابل UTF در مقایسه با کواکسیال و کابل‌های فیبر نوری کوتاه‌تر است. در گذشته تصور بر این بود این نوع کابل هزینه انتقال کمتری نسبت به دیگر کابل‌ها دارد؛ اما امروزه به این مسئله پی بردند که جزء سریع‌ترین رسانه‌های دارای فلز مس برای انتقال داده و اطلاعات است.

کابل شیلددار STP

در اجزای کابل‌های شیلددار لایه‌های متفاوتی وجود دارد که از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند. چهار رشته سیم زوج در این نوع کابل، هرکدام شیلد جداگانه‌ای را دارند. این کابل‌ها متناسب برای شبکه‌های پرسرعت بوده و امنیت انتقال بالایی را برقرار می‌کند. سیم و کابل نگزنس، شرکتی با سابقه در کشور فرانسه است که با استفاده از متدهای روز، کابل‌های شبکه، پچ پنل، فیبر نوری و… را تولید می‌کند.

کابل شیلددار STP

کابل SFTP، زوج‌های به هم پیچیده شده تماماً غلاف دار هستند و در این نمونه کابل یک روکش فلزی اضافی جهت کم‌کردن نویز نیز وجود دارد. در کابل SFTP زوج سیم‌های پیچیده شده به شکل مجزا توسط فویل‌ها پوشش داده می‌شوند و همه آن‌ها در زیر شیلد که یک محافظ کلی است قرار می‌گیرند. به تمام کابل‌هایی که در آن‌ها شیلد محافظ جای‌گذاری شده باشد به‌اصطلاح کابل SFTP  می‌گویند. حرف S در نام این کابل نشان‌دهنده استفاده از شیلد در کابل است. بافت شیلد افزون بر محافظت کابل در مقابل نویزها، باعث می‌شود که کابل قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری نیز داشته باشد. همچنین این نمونه کابل مقاومت مکانیکی بالاتری نسبت به دیگر کابل‌ها دارد. لازم به ذکر است که سیم و کابل لگراند، از جمله برندهای معروف در تولید کابل شبکه است.

تفاوت کابل UTP و SFTP

در ابتدای مقاله سعی نمودیم که شما را با تعاریف و کاربردهای این دو کابل آشنا نمایم حال زمان آن رسیده است که به سؤال اصلی پاسخ دهیم تفاوت کابل شبکه utp با sftp را بیان کنیم. در کابل شبکه UTP زوج سیم‌ها داری لایه محافظ نمی‌باشند. کابل‌های UTP از تنوع بالایی برخوردار هستند که برخی از آن‌ها یک یا چندلایه حفاظتی دارند، اما نکته‌ای قابل توجهی که وجود دارد این است که بر روی زوج سیم‌ها پوشش محافظ جداگانه‌ای به طور مستقیم قرار نگرفته است. در کابل SFTP در قسمت‌های زیرین لایه محافظ کلی یا به عبارتی شیلد، زوج سیم‌ها توسط لایه‌ای از فویل محافظت می‌گردند. این نکته از اصلی‌ترین علل تفاوت میان کابل شبکه UTP و SFTP  محسوب می‌شود، میزان تداخل الکترومغناطیسی به همین نکته وابسته است.

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل نگزنس

کابل‌های SFTP از تداخل سیگنال کمتری برخوردارند. درصورتی‌که کابل‌های UTP با دلیل قیمت پایین‌تری که تولید و به بازار عرضه می‌شوند محبوبیت بیشتری دارند. کابل‌های UTP و SFTP از پرفروش‌ترین محصولات در این صنعت هستند که داشتن آگاهی لازم از تفاوت موجود میان آن‌ها به شما در انتخاب و خرید کمک بسزایی می‌نماید. جهت انتخاب کابل اترنت مناسب بایستی ابتدا نیازها را شناخت و در مرحله بعد هزینه‌ها را برآورد و بررسی کرد. به طور مثال اگر قصد دارید سیستم خانگی را با سیم به شبکه متصل کنید، نیازمند استفاده از کابل‌های پیشرفته و گران‌قیمت نخواهید بود، اما برای محافظت از اطلاعات شرکت یا سازمان مهم، لازم است کابلی را انتخاب کنید که تداخل نویزها در پایین‌ترین سطح ممکن باشد.

سخن پایانی

کابل‌های شبکه از انواع کابل‌های مورد استفاده برای انتقال داده‌ها هستند. این نوع کابل با توجه به ساختار خود دارای تنوع بالایی بوده و هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند. کابل‌های UTP و SFTP دو نوع مهم از این کابل‌ها هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو کابل در ساختار دارای تفاوت هستند. در واقع در کابل‌های SFTP از شیلد برای محافظت سیم‌ها استفاده شده که از تداخلات الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کند. اما در کابل UTP این لایه محافظتی یا شیلد وجود ندارد. کابل‌های SFTP در مناطق با سیم‌کشی‌های مختلف به کار می‌رود، زیرا در این مناطق تداخلات الکترومغناطیسی بیشتری وجود دارد. کابل‌های UTP معمولاً برای مصارف خانگی که سیم‌کشی‌های زیادی وجود ندارد به کار می‌رود.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۷/۲۱