کابل آلومینیومی زره دار
کابل آلومینیومی زره دار

کابل آلومینیومی زره دار یک نوع پرکاربرد از کابل‌های زره دار است که قدرت بسیار بالایی دارد. در حقیقت کابل‌های آلومینیومی زره دار زیرمجموعه کابل‌های افشان محسوب می‌شوند. این کابل‌ها از قدرت هادی بسیار بالایی برخوردارند و این دلیلی بر استفاده از این کابل در قدرت‌های ۱kv به بالا در سیستم‌های انتقال برق به زمین است. فرایند داغ شدن حاصل از فشار برق بالا در سیم‌های مسی سریع‌تر صورت می‌گیرد و این سبب می‌شود که خاصیت کابل زره دار زودتر از بین برود. بر همین اساس استفاده از فلز در هادی آن‌ها که مقاومت خود را در این شرایط از دست ندهد، بسیار مفید و مؤثر است.

کابل آلومینیومی زره دار

این کابل‌ها دارای عایق PVC هستند، زیرا خواص الکتریکی بیشتر و بهتری داشته و مقاومت خوبی در برابر آب از خود نشان می‌دهد. مجهز بودن این کابل‌ها به یک زره باعث می‌شود در برابر ضربات احتمالی و فشارهای ناشی از وزن زمین، مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارند. اصولاً هادی در ساختار این کابل‌ها به شکل تک‌رشته‌ای یا چندرشته‌ای آلومینیومی وجود دارد. در ادامه توضیحاتی در رابطه با انواع کابل‌های آلومینیومی زره دار، ساختار و علائم اختصاری آن‌ها ارائه می‌دهیم و سپس کابل قدرت زره دار را با کابل آلومینیومی بدون زره مقایسه می‌کنیم.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان

انواع کابل آلومینیومی زره دار

انواع کابل‌های آلومینیومی زره دار به سه دسته فشار ضعیف، متوسط و قوی تقسیم می‌شوند.

کابل آلومینیومی زره دار فشار ضعیف

معمولاً تقاضا برای این مدل کابل زره دار آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی کمتر است. کابل‌های زره دار فشار ضعیف بیشتر به هادی مسی مجهز شده‌اند، بر همین اساس نوع هادی آلومینیومی این کابل را به شکل سفارشی می‌سازند و به فروش می‌رسانند. برای این کابل استانداردهای ISIRI ۱-۳۵۶۹ و IEC ۱-۶۰۵۰۲ در نظر گرفته شده است که معمولاً ساخت هادی آن‌ها به‌صورت ۱ و ۲ و ۳ و ۳.۵ و ۴ است.

کابل زره دار آلومینیومی فشار متوسط

تولید این نوع کابل بر خلاف نوع قبل، از برنامه‌های همیشگی تولیدکنندگان به‌حساب می‌آید. این نوع کابل از پرفروش‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع کابل قدرت است. در ساخت این مدل کابل استاندارد IEC ۲-۶۰۵۰۲ رعایت می‌شود و ولتاژ نامی آن ۶.۱۲. ۱۲.۲۰. ۱۸ و ۳۰ کیلوولت است. از فلز آلومینیومی گرد استرند و کمپکت برای هادی کابل آلومینیومی زره دار فشار متوسط استفاده می‌شود.

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل نیرو کابل البرز

کابل‌های آلومینیومی زره دار فشارقوی

کابل‌های قدرت زره دار از نظر استحکام در برابر نیروی فشاری، نسبت به نمونه متوسط عملکرد بهتری دارند. نصب آن‌ها را می‌توان در داخل تأسیسات یا زیر خاک انجام داد.

ساختار کابل آلومینیومی زره دار

ساختار کابل‌های آلومینیومی زره دار منحصربه‌فرد و جذاب طراحی شده است، به‌گونه‌ای که از چهار بخش مختلف تشکیل شده‌اند و هر بخش نقش مؤثری را در عملکرد صحیح کابل ایفا می‌کند. این چهار بخش در زیر بیان شده است:

هادی: این بخش تأثیر بسزایی در عملکرد کابل دارد. هادی به‌عنوان رسانای کابل، از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شده و کار انتقال را انجام می‌دهد.
عایق: این بخش نقش حفاظت را در عملکرد کلی کابل دارد. عایق به کار رفته در ساختار کابل زره دار اغلب از عایق سیلیکون است. سیلیکون با خواصی که دارد در برابر حرارت و آتش‌سوزی مقاومت و پایداری بالایی از خود نشان می‌دهد تا کابل سالم بماند و عملکرد خود را به طور صحیح ادامه دهد.

انواع کابل آلومینیومی زره دار
روکش: جنس روکش کابل در تعیین کاربرد کابل نقش اساسی دارد. از عایق سیلیکون برای ایجاد یک مرز بین لایه خارجی و داخلی استفاده می‌شود.
غلاف: غلاف بخش مهم دیگری است که در ساختار این کابل‌ها لحاظ می‌شود. غلاف نیز نقش حفاظت داشته و به‌منظور محافظت در برابر آتش از جنس سیلیکون ساخته می‌شود. همان‌طور که پیش از این گفته شد هر کدام از این بخش‌ها نقش به‌خصوصی در کارایی کابل داشته و وجود آن‌ها برای کارکرد صحیح کابل‌های آلومینیومی زره دار ضروری است.

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل پرتو الکتریک

علائم اختصاری کابل آلومینیومی زره دار

علائم اختصاری کابل‌های آلومینیومی زره دار همان علائم با مفهومی هستند که به شکل اختصار یافته روی کابل‌ها درج می‌شوند. این علائم نوع کابل را تعیین می‌کنند و شناخت آن‌ها برای اطلاع از نوع کابل بسیار مهم است. در ادامه برخی از این علائم اختصاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کابل NYRY: این علامت اختصاری نشان‌دهنده کابل فشار ضعیف مسی است که دارای زره مفتولی است.
کابل NAYY: این علامت اختصاری به کابل آلومینیومی فشار ضعیف فاقد زره اشاره دارد.
کابل NAYRY: این علامت شکل مختصری از کابل آلومینیومی فشار ضعیف مجهز به زره مفتولی است.
کابل NA2XBY: کابل آلومینیومی فشار ضعیف مجهز به زره نواری و عایق XLPE را نشان می‌دهد.
کابل NA2XSY: علامت مذکور به معنی کابل آلومینیومی فشار متوسط تک رشته فاقد زره است.
کابل NA2XSYRY: این علامت اختصاری از کابل آلومینیومی فشار متوسط زره دار تک‌رشته‌ای با زره مفتولی است.
کابل NA2XSYEYBY: کابل آلومینیومی کراسلینک سه رشته‌ای با آرمور نواری را نشان می‌دهد.

به‌منظور بیان ساختار لایه‌های کابل، روش رایج دیگری یعنی روش درج حروف اختصاری اجزای تشکیل‌دهنده به کار می‌رود. برای بیان وجود زره در این روش، از علائم DTA، STA AWA، SWA، ATA استفاده می‌شود.

علائم اختصاری کابل آلومینیومی زره دار

تفاوت کابل قدرت زره دار با کابل آلومینیومی بدون زره

کابل قدرت زره دار و کابل آلومینیومی بدون زره در زمینه‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت داشته و قابل ارزیابی و مقایسه هستند. به عبارت دیگر، ماهیت این دو کابل به‌گونه‌ای است که می‌توان آن‌ها را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه نمود. اگر بحث قیمت را در نظر بگیریم، طبیعتاً کابل قدرت بدون زره ارزان‌تر از کابل قدرت زره دار است. این یک امر طبیعی است زیرا خاصیت وجود یاعدم وجود زره تأثیر مستقیمی در قیمت کابل دارد. امکان نصب کابل‌های قدرت بدون زره و با زره در داخل وجود دارد. همچنین می‌توان این دو کابل را در زیر خاک نصب نمود.

اگر بخواهیم مقایسه را از نظر استحکام انجام دهیم، باید گفت که استحکام کابل‌های قدرت زره دار در برابر نیروی فشاری بسیار بالا بوده و کارآمدتر از کابل‌های آلومینیومی بدون زره هستند. حتی استحکام این کابل‌ها نسبت به نمونه‌های متوسط نیز بیشتر است. علاوه بر این استحکامی که کابل‌های آلومینیومی بدون زره از در برابر نیروی کششی از خود نشان می‌دهند، متوسط است. این در حالی است که کابل‌های زره دار در این زمینه از استحکام خوبی برخوردارند. در ارزیابی نهایی باید گفت که استحکامی که کابل‌های قدرت زره دار در برابر حیوانات جونده از خود نشان می‌دهند، به‌مراتب بیشتر از استحکام نمونه‌های بدون زره است. معمولاً کابل‌های آلومینیومی بدون زره در برابر حیوانات جونده به‌سادگی آسیب می‌بینند.

سخن پایانی

کابل آلومینیومی زره دار یک نوع از کابل‌های زره دار با استحکام و قدرت بالا است. این کابل‌ها در سه نوع فشارقوی، فشار متوسط و فشار ضعیف تولید می‌شوند. ساختار این کابل‌ها از چهار بخش هادی، عایق، روکش و غلاف تشکیل می‌شود.در این مقاله در استارت الکتریک به بررسی کابل‌های آلومینیومی زره دار، انواع، ساختار و علائم اختصاری آن‌ها پرداختیم. این کابل‌ها در حوزه‌های مختلف تفاوت‌هایی با کابل‌های بدون زره دارند که پیش از این توضیح دادیم. به طور کلی می‌توان گفت کابل‌های زره دار نسبت به انواع بدون زره کارایی بیشتری دارند.

تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۶/۱۲