تحهیزات سیم کشی ساختمان - استارت الکتریک
تجهیزات سیم کشی ساختمان

بشر با پیشرفت در علم و تکنولوژی توانست در ساختمان‌سازی نیز روز به روز پیشرفت کند اما برای ساخت یک ساختمان استاندارد باید مراحلی شود. سیم کشی ساختمان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله ساخت و تولید یک ساختمان است؛ این مرحله کاملا باید مطابق آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین باشد. سیم‌کشی کامل یک ساختمان مرحله‌های زیادی دارد و باید توجه داشت که هر مرحله باید در زمان خاص خودش انجام شود یعنی نباید تمامی مراحل را پشت‌سرهم و در یک زمان انجام داد. تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان به نوع سیم‌کشی و مکان سیم‌کشی بستگی دارد؛ وابسته به نوع سیم‌ کشی ساختمان وسایل موردنیاز برای آن می‌تواند متغیر باشد. در روش‌های نوین انجام سیم‌ کشی ساختمان، نقشه سیم‌ کشی ساختمان، لیست وسایل مورد نیاز الکتریکی و لوازم سیم‌ کشی به یکدیگر مرتبط می‌باشند.

???مشاهده لیست قیمت سیم و کابل خراسان در فروشگاه استارت الکتریک???

یکی از موارد مورد توجه در خرید لوازم سیم‌ کشی ساختمان این است که از انتخاب لوازم تقلبی و بی‌کیفیت در بازار خودداری کنید زیرا ممکن است در هنگام اتصالی برق موجب آسیب رسیدن به افراد یا حتی ساختمان شود، به همین منظور آشنایی با تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان‌ برای تعمیرکار برق و سیم‌کش ساختمان بسیار ضروری است.لوازم سیم‌ کشی ساختمان هر کدام با انجام بخشی از پروسه‌ی  سیم‌کشی مانند تکه‌های پازل در انجام این روند موثر هستند؛ شیوه استفاده صحیح از این ابزار در کار سیم‌ کشی ساختمان حرف اول را می‌زند.

تجهیزات سیم کشی ساختمان

وسایل مورد نیاز سیم‌ کشی ساختمان

سیم‌ کشی ساختمان یا همان برق کشی از مراحل ابتدایی فرایند آماده سازی یک ساختمان است که بسیار مهم و موثر خواهدبود چرا که هر گونه بی‌احتیاطی در این زمینه خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری در پی خواهدداشت و این یکی از دلایلی است که می‌گوییم لوازم سیم‌ کشی ساختمان باید باکیفیت باشند.جهت سیم‌ کشی ساختمان به ابزار و وسایلی نیاز داریم که بتوانیم فرایند انجام کار را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت به پایان برسانیم.

??? آشنایی با استاندارد برق کشی ساختمان در فروشگاه استارت الکتریک ???

باید در نظر گرفت که انجام عملیات سیم‌کشی کاری است که علاوه بر استفاده از تجهیزات سیم‌کشی مدرن نیاز به تجربه و تخصص دارد و نباید توسط افراد غیر حرفه‌ای و بی‌تجربه انجام شود.اگر بخواهیم یک لیست از ابزاری که هر برق‌کاری جهت سیم‌ کشی ساختمان از آن‌ها استفاده می‌کند تهیه کنیم باید موارد زیادی را نام ببریم اما در ادامه با برخی از کاربردی‌ترین و واجب‌ترین تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان آشنا می‌شویم:

متر

اندازه‌گیری دقیق در تمامی شغل‌های فنی با متر انجام می‌شود. استفاده از متر بصورت یک کار روتین و همیشگی در سیم‌کشی محسوب می‌شود. از متر در سیم‌ کشی ساختمان برای مشخص کردن جاهای پریز، کلید و چراغ استفاده می‌شود و از این رو یکی از اولیه‌ترین و مهم‌ترین لوازم سیم‌ کشی است.

انبردست

در هنگام سیم‌ کشی ساختمان برای قطع کردن سیم‌های برق از انبردست استفاده می‌شود. از ویژگی های خوب انبردست، نگه‌داشتن، خم کردن و پیچیدن سیم‌ها است. انواع مختلفی از انبردست وجود دارد که با توجه به نیاز هر فرد و عملیاتی که انجام می‌دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کدام کاربردهای مختلف و خاصی دارند.

لوازم برق کشی ساختمان

سیم‌چین

سیم‌چین یکی از ابزارهای پرکاربرد برق‌کشی است که در انواع مختلف وجود دارد. از سیم‌چین ها در سیم‌ کشی ساختمان برای بریدن و قطع کردن سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود. در مواردی نیز از سیم‌چین برای لخت‌ کردن سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود که اینکار اصولا توصیه نمی‌شود تا از صدمه دیدن سیم‌ها جلوگیری شود.

فازمتر

فازمتر برای نشان دادن برقراری جریان در سیم کاربرد دارد. فازمترها ساختاری شبیه به پیچ‌گوشتی دارند. این ابزار در قسمت بالایی خود دارای یک چراغ می‌باشد، درصورتی که نوک فازمتر در تماس با سیم قرار بگیرد و چراغ آن روشن شود نشان‌دهنده وجود جریان الکتریکی در سیم است.

چسب برق

چسب برق از ابزارهایی است که طی عملیات برق‌کشی جهت نگه‌داشتن و حفظ بهتر محل اتصال دو عدد سیم استفاده می‌شود؛ نوار برق معمولا از جنس وینیل یا فایبرگلاس است و ازآن همچنین برای عایق کردن سیم‌ها نیز بکار گرفته می‌شود تا در زمان تماس با آن جریان برق منتقل نشود.

چراغ قوه

از اصلی‌ترین لوازم سیم‌ کشی ساختمان چراغ قوه است زیرا در زمان نیاز به نور و در مکان‌هایی که تاریک هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیچ تکنیسینی نباید بدون مجهز بودن به چراغ قوه بررسی وضعیت پنل و فیوز برق را انجام دهد؛ برای تشخیص مناسب، داشتن نور کافی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مولتی متر

کار اندازه‌گیری درست ولتاژ، جریان برق، مقاومت الکتریکی و اندازه‌گیری اعداد بر عهده‌ی مولتی‌متر است و از این رو یکی از اصلی‌ترین وسیله‌های سیم‌کشی به‌شمار می‌رود. این وسیله سیم‌کشی برای بررسی و پیدا کردن نوسانات برق و منبع اصلی آن کاربرد زیادی دارد. مولتی‌متر در دو نوع دیجیتالی و آنالوگ قابل تهیه است.

پیچ گوشتی

یکی دیگر از تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان‌ها پیچ‌گوشتی است که با استفاده از آن برق‌کار قطعاتی مانند پیچ‌ها را باز و بسته می‌کند. پیچ‌گوشتی انواع مختلفی دارد از جمله: پیچ‌گوشتی‌های برقی، مغناطیسی، گیره‌ای، با سرهای باریک، پهن، چندلبه و… از جمله لوازم مورد استفاده در سیم‌کشی است که باید حتما در بین لوازم یک برق‌کار موجود باشد.

فنر سیم کشی

فنر سیم‌کشی یکی از تجهیزات سیم‌کشی ساختمان است که به منظور سهولت کار در سیم‌کشی‌های توکار ساختمان‌ها استفاده می‌شود و باعث می‌شود کار سیم‌کشی با صرف زمان کم‌تری و با سرعت بیشتری صورت پذیرد. فنر سیم‌کشی ساختمان در اشکال مختلف فلزی، قاب‌دار، سیم بکسلی با روکش فلزی یا روکش پلاستیکی در بازار عرضه می‌شود.
این فنر عبارت است از یک نوار فولادی، یک گوی پلاستیکی یا فلزی در یک سر و یک قلاب فلزی در سر دیگر که در زمان استفاده فنر از سمت گوی وارد لوله می‌شود و سیم‌ها باید به قلاب وصل شده باشد سپس فنر را از لوله‌های برق رد کرده و به بیرون کشیده می‌شود با این حرکت سیم‌ها به دنبال فنر وارد لوله‌های جاگذاری شده در ساختمان می‌شوند.

وسایل سیم کشی

دستگاه تست ولتاژ

این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات سیم کشی ساختمان وسیله‌ای برای ردیابی برق است؛ به این شکل که در صورت نزدیک کردن نوک دستگاه به سیم مورد نظر اگر ولتاژی وجود داشته باشد دستگاه از طریق لامپ‌های LED تعبیه شده در خود شروع به هشدار ولتاژ می‌کند و از این طریق جریان برق یا ولتاژ را اخطار می‌دهد.
دستگاه‌های تست ولتاژ برای اندازه‌گیری ولتاژهای جریان برق مستقیم و غیر مستقیم تولید شده‌اند و قادر به شناسایی ولتاژهای متعددی هستند. در واقع دستگاه تستر ولتاژ برای برق‌کاران وسیله‌ای بسیار مناسب و از دسته وسایل ایمنی کار محسوب می‌شود که فقط با نزدیک کردن دستگاه به سیم مورد نظر می‌توان از وجود جریان برق در آن مطلع شد.

داکت برق

وسیله دیگری که در دسته تجهیزات سیم‌کشی ساختمان دسته‌بندی می‌شود داکت برق است. داکت برق در واقع وسیله‌ای است که در سیم‌کشی‌های روکار ساختمان به کار برده می‌شود و وظیفه مرتب‌سازی و بهتر کردن جلوه بصری سیم‌کشی‌های روکار را بر عهده دارد. این وسیله در ابعاد، سایزها و شکل‌های مختلفی بسته به تعداد و حجم سیم‌ها و کابل‌های مورد استفاده، تولید شده است و علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری سیم‌کشی‌های روکار باعث محافظت از سیم‌ها و کابل‌های روکار در برابر عوامل محیطی یا ضربات مکانیکی و یا ایمنی جان افراد در مواقع تماس با سیم‌های برق می‌شود.

تراز

یکی دیگر از تجهیزات سیم‌کشی ساختمان تراز سیم‌کشی است. شلنگ‌های تراز به شکل لوله‌های شفاف پلاستیکی هستند که برای ترازسازی و یکسان‌سازی محل جاگذاری قوطی‌های کلیدهای برق در سیم‌کشی‌های برق ساختمان به کار برده می‌شوند. امروزه ترازهای لیزری هم وارد تجهیزات سیم کشی ساختمان شده‌اند؛ ولی به دلیل قیمت پایین شلنگ‌های تراز هنوز هم اقبال عمومی به سمت این وسایل ساده زیاد است.
برای کار با شلنگ‌های تراز داخل شلنگ‌ها را با آب پر می‌کنند به شکلی که هیچ حباب هوایی داخل شلنگ باقی نمانده باشد سپس ارتفاع مورد نظر را روی دیوار مشخص کرده و سر شلنگ را روی دیوار قرار داده به شکلی که سطح آب داخل آن روی علامت روی دیوار قرار بگیرد؛ آن‌گاه شخص دیگری بایستی سر دیگر شلنگ را به محل نصب قوطی دیگر برده و آنقدر شلنگ را بالا و پایین برده تا سطح آب در هر دو سمت شلنگ ثابت شود. در واقع عمده‌ترین معایب این شلنگ‌های تراز این است که به تنهایی نمی‌توان با آن‌ها کار کرد و حتما باید دو نفر در محل کار در این زمینه به هم کمک کنند.

عیب‌یاب کابل

یکی دیگر از تجهیزات سیم‌کشی ساختمان، دستگاه عیب‌یاب کابل برق ساختمان است. عموما کابل‌هایی که دارای مشکل می‌شوند و بایستی عیب‌یابی شوند کابل‌های زیرزمینی هستند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان از طریق آن محل دقیق وجود مشکل را عیب‌یابی کرد.
این دستگاه قادر به تشخیص اتصالات کوتاه، مدارات باز، کم عایق، عایق بالا و یا قسمت‌هایی که دچار قطعی کابل شده‌اند می‌باشد. این مشکلات در کابل‌های زیر زمینی ممکن است در هنگام کابل‌کشی در اثر بی‌احتیاطی کارگران و متصدیان به وجود آمده باشند؛ ضمنا محدوده اندازه گیری این دستگاه‌های عیب‌یاب برای کابل‌های زیرزمینی حدود ۱۶ کیلومتر است.

??? مشاهده لیست قیمت سیم و کابل سیمیا در فروشگاه استارت الکتریک ???

بست سیم و کابل

با استفاده از انواع بست سیم و کابل می‌توان قسمت‌های مختلف سیم و کابل‌ها را منظم در کنار یکدیگر قرارداد تا علاوه بر حفاظت آن‌ها، از درهم تنیدگی سیم‌ها، کارکردن با آن‌ها نیز راحت‌تر باشد. همچنین هنگامی که در آینده یکی از سیم‌ها و کابل‌ها دچار آسیب احتمالی شود شناسایی آن و همچنین امکان تعویض و تعمیر آن ساده‌تر انجام شود.

تجهیزات سیم کشی ساختمان

قیچی برش کابل

قیچی برش کابل همان‌طور که از اسمش حدس می‌زنید یک ابزار برای برش کابل است. عموما برای نصب اتصالات کابل، سرکابل و مفصل لازم است در ابتدا مقداری از کابل بریده شود. قیچی برش کابل در اندازه‌های مختلفی موجود است و با توجه به قطر کابل در زمان سیم‌کشی باید اندازه قیچی برش کابل انتخاب شود. از انواع قیچی برش کابل می‌توان به قیچی کابل‌بری دستی، قیچی کابل‌بری هیدرولیکی دستی و قیچی کابل‌بری جغجغه‌ای اشاره کرد.

توصیه می‌شود تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان را از فروشگاه‌های استارت الکتریک که فروش لوازم برقی باکیفیت را برعهده دارند تهیه کنید که از بهترین‌ها در این زمینه خواهندبود. برای همه‌ی کارهای برقی باید توجه داشت که از برق‌کاران باتجربه و مورد اعتماد که دانش لازم را در این زمینه دارند استفاده کنید.

به‌یاد داشته‌باشید که کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی‌های لازم اولین و مهم‌ترین نکته در تامین امنیت در خصوص تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان است و اگر با ابزارهای استاندارد انجام پذیرد تمامی قوانین در آن رعایت شده‌است و جای نگرانی نخواهد بود. بهتر است در پایان چند نکته را به‌خاطر بسپارید: برای لوازمی که مصرف برق بیشتری دارند بهتر است از فیوزی مجزا استفاده نمایید، جهت استفاده از تجهیزات سیم‌ کشی ساختمان حتما از قبل طرز کار با آن‌ها را بلد باشید و در آخر به فاصله‌ی قرارگیری پریزها نسبت به یکدیگر توجه نمایید.

به روز رسانی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۱